Lokalizacja
Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 65/04
Miejsce zdarzenia: lotnisko Borsk
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: paralotnia Swing Astral 2.26
Znaki rejestracyjne: -
Przyczyną wypadku:
- była utrata siły nośnej holowanej paralotni.
Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu zdarzenia mógł być stan techniczny paralotni,
wynikający z różnicy długości linek nośnych pomiędzy stanem faktycznym a założeniami
producenta, co mogło mieć wypływ na zachowanie skrzydła w locie na holu.
Zalecenia profilaktyczne:
Komisja nie formułowała nowych zaleceń profilaktycznych.
Komentarze:
Komisja przypomina, że paralotnie powinny być eksploatowane zgodnie z zaleceniami
producenta.
Skrzydło paralotni podczas lotu za wyciągarką eksploatowane jest w zakresie kątów natarcia,
które nie występują w locie swobodnym i nawet niewielkie zmiany parametrów technicznych
paralotni mogą skutkować niepoprawnym zachowaniem się paralotni podczas holu.
Niektóre modele paralotni nie zachowują się poprawnie w trakcie holowania. Margines
bezpieczeństwa podczas holowania takich paralotni jest bardzo niewielki. W przypadku
paralotni Swing Astral 2 producent zezwala na starty z użyciem wyciągarki, lecz zaznacza, że
podczas tego rodzaju startów występuje większe ryzyko przeciągnięcia skrzydła paralotni. 2/2
Stosowanie przez pilotów dodatkowego wyposażenia w praktyce zależy wyłącznie od ich
decyzji. Zdaniem Komisji stosowanie hol-patentu w znaczący sposób wpływa na
zabezpieczenie przed przeciągnięciem paralotni podczas startu z wykorzystaniem holu.
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2004_65_U.pdf | 226.54 KB |