Upadek i zniszczenie szybowca SzD-9bis Bocian SP-2806 spowodowane zaczepieniem opadającej liny wyciągarkowej przez skrzydło 603/09

Data zdarzenia: 
1 August, 2009 - 08:42

Lokalizacja

Poland
51° 13' 24.9996" N, 22° 23' 44.6136" E

Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 603/09

Miejsce zdarzenia: lotnisko Lublin - Radawiec (EPLR)
Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: szybowiec SZD-9bis 1E Bocian
Znaki rejestracyjne: SP-2806

Przyczyna wypadku:
1. Błąd w pilotażu, polegający na opóźnionej reakcji ucznia-pilota na przerwanie ciągu
przez wyciągarkę, skutkujący utratą prędkości i koniecznością jej odzyskania
w nurkowaniu, co doprowadziło do „dogonienia” liny wyciągarki od dołu;
2. Zastosowanie zbyt dużego spadochroniku liny wyciągarkowej, co spowodowało jej
znacznie wolniejsze opadanie, niż w przypadku stosowania spadochroników
powszechnie używanych do tego celu.

Okolicznością sprzyjającą był:
Brak jednoznacznych zaleceń, co do parametrów technicznych spadochroniku
zapewniającego optymalne opadanie liny wyciagarkowej.

Zalecenia profilaktyczne:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze
zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami proponuje wprowadzenie
zalecenia profilaktycznego:
Zalecenie numer 2011- 002,
Dla Aeroklubu Polskiego i Aeroklubów Regionalnych: Ze względu na fakt, że Aeroklub Polski
jest podmiotem dominującym w szkoleniu szybowcowym z wykorzystaniem wyciągarek,
Komisja zaleca Aeroklubowi Polskiemu pilne wprowadzenie zaleceń określających parametry
techniczne spadochroników zapewniających optymalne opadanie liny wyciagarkowej.
Powiadomić o podjętych działaniach PKBWL w terminie do 90 dni.

ZałącznikWielkość
2009_603_U.pdf64.25 KB
comments powered by Disqus