Lokalizacja
Opis: 2 sierpnia 2019 r. pilot samolotu Cessna C-152 złożył plan lotu na przelot (VFR) z lotniska Kraków Pobiednik (EPKP) w przestrzeni kontrolowanej TMA Kraków przez punkt „INDIA”, znajdującego się na NW od lotniska Kraków Balice (EPKK) i na dalszą trasę. Po starcie nawiązał łączność z FIS Kraków, uruchomił plan lotu i po chwili poinformował informatora, że przechodzi na łączność z Kraków Zbliżanie. Po chwili w okolicy punktu „ECHO” samolot C-152 wleciał do przestrzeni kontrolowanej TMA Kraków przez dolną granicę sektora LTMA bez uzyskania zezwolenia kontroli ruchu lotniczego. Następnie pilot nawiązał łączność z kontrolerem Kraków Zbliżanie i poinformował o wykonywaniu lotu zgodnie ze złożonym planem. Kontroler polecił mu oczekiwać w bieżącej pozycji („samolot C-152 znajdował się wówczas około 2,5 NM na południe od prostej do pasa 25 EPKK, na trawersie ósmej mili podejścia, na wysokości bezwzględnej 3000 stóp”). Pilot prawdopodobnie źle usłyszał transmisję kontrolera lub mylnie ją zinterpretował i odpowiedział kontrolerowi, że utrzymuje wysokość i wykonuje lot na punkt „INDIA”. Po chwili kontroler nakazał pilotowi C-152 zmianę kierunku lotu na kurs 160 stopni, w celu separowania go od samolotu zbliżającego się do lądowania. Pilot samolotu Cessna-152 wykonał polecenie i zmienił kierunek
lotu. Ta decyzja kontrolera była środkiem niewystarczającym i doszło do naruszenia wymaganego minimum separacji pomiędzy samolotami. Minimalna odległość wyniosła 4 NM w poziomie oraz 300 stóp w pionie, a wymagana separacja powinna wynosić 5 NM w poziomie oraz 1000 stóp w pionie.
Miejsce zdarzenia: TMA Kraków w okolicach pkt-u VFR EPKKE
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Cessna C-152
Znaki rejestracyjne: SP-KCH
Numer akt: 2019/3308
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2019_3308_uchwala.pdf | 215.3 KB |