Lokalizacja
Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 1338/10
Miejsce zdarzenia: lotnisko Prisztina (BKPR/LYPR)
Państwo: Kosowo
Rodzaj i typ statku powietrznego: samolot Saab 340A
Znaki rejestracyjne: SP-MRB
Przyczyna incydentu:
Prawdopodobną przyczyną incydentu lotniczego był:
Niezamierzony wlot statku powietrznego w fazie naboru wysokości w strefę silnej turbulencji
związanej z możliwym występowaniem silnych zawirowań powietrza (rotorów) powstałych po
zawietrznej stronie pasma górskiego.
Zalecenia profilaktyczne:
Komisja akceptuje zalecenia profilaktyczne sformułowane przez firmę SkyTaxi polegające na:
• przeprowadzaniu (podczas obowiązkowych sprawdzianów umiejętności u operatora - OPC)
treningów wyprowadzania samolotu z położeń nienormalnych/niebezpiecznych (abnormal
attitude recovery) oraz treningów z wyprowadzania samolotu z przeciągnięcia (stall warning
recovery). Traktowaniu powyższych elementów treningów jako obowiązkowych.
Wprowadzeniu odpowiedniej zmiany do części D Instrukcji Operacyjnej – Protokół OPC;
• przeprowadzeniu na podstawie sporządzonej wizualizacji oraz zapisów z FDR
odpowiedniego szkolenia zapoznawczego z załogami latającymi. Zwróceniu szczególnej
uwagi na bezwładność systemu autopilota w momencie przejścia z modu IAS do modu VS;
• wprowadzeniu zalecenia dla załóg lotniczych w przypadku wystąpienia gwałtownego
spadku prędkości: natychmiast przejść w ręczne sterowanie statkiem powietrznym co
pozwoli na szybsze i efektywniejsze zmniejszenie kąta pochylenia oraz kąta natarcia.
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2010_1338_U.pdf | 62.42 KB |