Lokalizacja
Opis: Po uruchomieniu silnika i uzyskaniu minimalnej temperatury oleju załoga rozpoczęła kołowanie do pasa 36 w Mielcu. Załoga oczekiwała przed progiem drogi startowej na uzyskanie zgody na jej zajęcie. Zasłonki chłodzenia silnika i chłodnicy oleju były zamknięte, aby uzyskać wzrost temperatury oleju niezbędnej do wykonania procedury startu. System ostrzegania głosowego nieustannie podawał informacje o konieczności sprawdzenia temperatury oleju (temperatura oleju – żółty zakres na wskaźniku). Komunikaty te załoga potraktowała jako przejściowe do czasu uzyskania odpowiedniej temperatury oleju (temperatura oleju - w zielonym zakresie). Załoga działała pod presją czasu spowodowaną zbliżającym się zachodem słońca i zamknięciem lotniska docelowego (EPCD) dla lotów nocnych. Po uzyskaniu zgody na zajęcie drogi startowej, załoga wykonała natychmiastowy start i obrała kurs do lotniska docelowego EPCD. W trakcie tych manewrów instruktor skupił swoją uwagę na czynnościach wykonywanych przez ucznia i obserwacji przestrzeni powietrznej wokół samolotu, ze względu na intensywny ruch lotniczy w okolicy lotniska odlotu EPML. W momencie opuszczania kręgu nadlotniskowego instruktor zorientował się, iż system ostrzegania głosowego podaje informacje o konieczności sprawdzenia temperatur płynu chłodzącego. Na wskaźniku kontrolera silnika MPV-50 nadal widniała strona startowa (zwana także stroną powitalną), zamiast symboliki cylindrów silnika oraz jego temperatur. Na stronie startowej znajduje się krótka instrukcja użytkowania kontrolera, ale nie wyświetlają się temperatury: CHT i EGT. Po wyłączeniu strony startowej, na wyświetlaczu ukazały się wskazania w kolorze czerwonym i powyżej wartości dopuszczalnych temperatury głowic cylindrów (CHT 154ºC). Natychmiast zostały otwarte zasłonki chłodzenia silnika, w efekcie czego po około 20 - 30 sekundach temperatura wróciła na normalny zakres użytkowania (zielone tło temperatur) i załoga próbowała kontynuować lot na wysokości lotu trasowego. Jednakże po chwili załoga zorientowała się, że temperatura oleju powoli, ale konsekwentnie spada mimo, iż zasłonki chłodnicy oleju były całkowicie zamknięte przez cały czas trwania lotu (co potwierdzał sygnał ostrzegania głosowego). Załoga podjęła decyzję o powrocie na lotnisko startu EPML, wykonała lądowanie na pasie 27, bez następstw.
Miejsce zdarzenia: lotnisko Mielec (EPML)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: AT-3 R100
Znaki rejestracyjne: SP-CLB
Numer akt: 2020/404
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
rk_2020_404.pdf | 274.7 KB |