Lokalizacja
Opis: 05 lipca 2020 r. około godziny 7:00 na lotnisko w Krośnie (EPKR) przybył pilot z zamiarem wykonania oblotu technicznego samolotu KR-2 po zmianie silnika. Pilot wraz z właścicielem wykonali przegląd samolotu przed dniem lotnym. Po wyhangarowaniu samolot został przepchnięty przez bramę wjazdową na płytę postojową znajdującą się na terenie lotniska. Silnik był już wcześniej uruchamiany i podgrzany. W związku z tym po uruchomieniu silnika pilot wykonał jego próbę. Silnik pracował prawidłowo, a parametry jego pracy były w normie (obroty 3150 obr/min). Po wykonaniu trzech próbnych rozbiegów pilot stwierdził, że silnik działa prawidłowo i postanowił wykonać lot. Po oderwaniu się samolotu od ziemi, pomimo manetki gazu wciśniętej do końca (pełna moc silnika) samolot przeszedł do lotu poziomego, a następnie zaczął się zniżać. Pilot na małej wysokości wykonał zakręt w lewo (o około 90°) z małym przechyleniem. W trakcie zakrętu zauważył po prawej stronie pomiędzy zabudowaniami małą łąkę i stwierdził, że spróbuje tam wylądować. Pilot zainicjował zakręt w kierunku łąki i w tej samej chwili prawe skrzydło samolotu uderzyło w przydrożną latarnię, której pilot nie zauważył.
Samolot obrócił się w powietrzu w prawo o około 180° i spadł na teren prywatnej posesji uderzając w płot, zaparkowany samochód (który przemieścił się w bok i uszkodził garaż) i zatrzymał się na płocie po drugiej stronie posesji. Po zatrzymaniu się samolotu pilot wyłączył iskrowniki, zamknął zawór paliwa i po rozpięciu pasów opuścił kabinę (owiewka kabiny była otwarta). Z komory silnika wydobywał się, jak to określił pilot „dziwny dym”. Ponieważ samolot się nie zapalił, pilot wrócił do kabiny i zabrał swoje słuchawki oraz nakolannik. Chwilę później pojawiły się służby ratownicze. Pilota przewieziono do szpitala, gdzie został hospitalizowany.
Miejsce zdarzenia: Lotnisko Krosno (EPKR)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Ultralekki KR-2S
Znaki rejestracyjne: OM-M549
Numer akt: 2020/1635
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2020_1635_rk.pdf | 965.06 KB |