Lokalizacja
Opis: 6 października 2020 r. pilot wraz z pasażerką wykonywali lot trasowy z Konstancina-Jeziornej przez Zakopane i Łososinę Dolną (EPNL), z zamiarem powrotu na lądowisko startu. Planowane lądowanie w na lotnisku EPNL miało na celu uzupełnienie paliwa na pozostałą część trasy. Po dolocie do lotniska EPNL pilot nie wykonywał pełnego kręgu nadlotniskowego tylko dołączył do niego, w okolicach 3 zakrętu. Pilot wykonał podejście do RWY 22 lotniska, wypuszczając początkowo klapy w położenie startowe i włączając elektryczną pompę paliwa. Oświadczył także, że następnie – już na prostej do lądowania – ustawił pełne klapy oraz przestawił dźwignię sterowania podwoziem w pozycję „wypuszczone”. Lądowanie odbyło się z kilkusetmetrowym przelotem, w odległości około 1/3 długości RWY od progu 22, w trakcie którego doszło do kontaktu samolotu z ziemią i uszkodzenia śmigła. W końcowej fazie dobiegu samolot utracił kierunek i pozostawiając ślady na trawie, zatrzymał się. Podwozie było złożone, zaś klapy wypuszczone w pozycję startową (tzw. małe klapy). W oświadczeniu pilot utrzymywał, że sygnalizacja otwarcia podwozia do lądowania, zarówno świetlna jak i dźwiękowa, była prawidłowa. Załoga nie odniosła obrażeń i opuściła samolot o własnych siłach. Samolot został poważnie uszkodzony. Pożar nie wystąpił.
Miejsce zdarzenia: lotnisko Łososina Dolna (EPNL)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Tecnam T2002 JR
Znaki rejestracyjne: OE-CFA
Numer akt: 2020/3193
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2020_3193_uchwala.pdf | 114.37 KB |
2020_3193_rk.pdf | 1.11 MB |