Lokalizacja
Opis: Samolot PS-28 Cruiser o znakach SP-GBC wracał ze strefy TRA25, przez punkt VFR ZULU, do lotniska EPBC. Wejście w krąg nadlotniskowy do RWY 10R nastąpiło w pozycji z wiatrem. Samolot wykonał dwa podejścia do RWY 10R i rozpoczął trzeci krąg. W tym samym czasie do lotniska EPBC zbliżał się samolot Tecnam P2008 JC o znakach SP-LFE, który leciał z lotniska EPPT w celu wykonania podejścia szkolnego do lotniska EPBC.
Samoloty zmierzały do czwartego zakrętu, co powodowało ich wzajemne zbliżanie na tej samej wysokości. Według oświadczenia załogi SP-LFE odległość pozioma zmniejszyła się do około 20 m. Załoga SP-LFE uznała sytuację za zagrażającą bezpieczeństwu i w celu uniknięcia zderzenia zmniejszyła prędkość lotu i wypuściła klapy pełne. W wyniku tych czynności SP-LFE przeszedł na pozycję za SP-GBC, który kontynuował lot nie reagując na zbliżenie. Załoga SP-GBC wykonała podejście zakończone pełnym lądowaniem. AFISO uznał, że odległość pomiędzy samolotami była zbyt mała i zasugerował SP-LFE wykonanie odejścia na drugie okrążenie, co załoga SP-LFE wykonała. Następnie SP-LFE wykonał krąg zakończony konwojerem i odlot z prawym kręgiem na punkt VFR FOXTROT w celu lądowania na lotnisku startu EPPT. Żadna z załóg nie zgłosiła zbliżenia do AFISO.
Miejsce zdarzenia: Lotnisko Warszawa-Babice (EPBC)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: PS-28 Cruiser / Tecnam P2008 JC
Znaki rejestracyjne: SP-GBC/SP-LFE
Numer akt: 2021/0483
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2021_483_rk.pdf | 1.34 MB |