Naruszenie minimów separacji pomiędzy samolotami Piper PA-32 SP-NRS oraz Airbus A-321 HA-LXT 2020/2345

Data zdarzenia: 
11 August, 2020 - 13:07

Lokalizacja

Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice (EPKK)
Poland
50° 4' 40.0008" N, 19° 47' 4.9992" E

 Opis: O 13:03:55 krl5 TWR6 EPKK wydał zezwolenie na start samolotu Piper PA-32 o znakach rozpoznawczych SP-NRS. O 13:04:22 na łączność z krl TWR zgłosiła się załoga samolotu Airbus A-321 o znakach rozpoznawczych HA-LXT. Krl TWR polecił załodze zająć RWY 07 i oczekiwać. Start samolotu Piper nastąpił o 13:05:00. Po starcie załoga nawiązała łączność z EC7 APP8 Kraków, który zidentyfikował samolot i nakazał wznoszenie do FL9120. O 13:05:48 krl TWR wydał zezwolenie na start samolotu Airbus. W czasie rozbiegu samolotu Airbus krl TWR zauważył popełnienie błędu polegającego na zbyt szybkim jego starcie za samolotem wolniejszym. O 13:06:50 krl TWR zadzwonił do EC APP i poprosił, aby samolot Piper wykonał zakręt z powodu startu samolotu Airbus. EC APP był zaskoczony telefonem od krl TWR i przeprowadził szybką analizę sytuacji ruchowej. Samolot Piper znajdował się około 4 NM od końca RWY, na wznoszeniu, na wysokości 2100 ft, czyli poniżej minimalnej wysokości wektorowania wynoszącej 2800 ft. EC APP uznał, że musi podjąć działanie w stanie wyższej konieczności i o 13:07:03 nakazał załodze samolotu Piper wykonanie zakrętu w prawo na kurs 160°, prostopadle do osi pasa, w celu opuszczenia osi RWY. O 13:07:15 wystartował samolot Airbus. Został on zidentyfikowany przez EC APP, który o 13:07:39 nakazał wznoszenie do poziomu FL240, a po chwili nakazał wykonanie zakrętu w lewo na kurs 360°. Samolot Airbus był wtedy około 1 NM od RWY 07, na wysokości 2200 ft. Naruszenie minimów separacji nastąpiło o godzinie 13:07:30, bezpośrednio po starcie samolotu Airbus, najmniejsze wartości separacji stwierdzono o 13:07:55 i wynosiły one 0 ft w pionie i 2,8 NM w poziomie. Minimalne wymagane wartościach separacji to odpowiednio 1000 ft i 5 NM. Na wskaźniku radarowym systemu Pegasus_2111 uruchomił się alarm STCA. Wymagana separacja pionowa została przywrócona o 13:08:30 po czym EC APP wydał obu załogom instrukcje wznowienia własnej nawigacji na punkty wylotowe z TMA Kraków.

Miejsce zdarzenia: Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice (EPKK)

Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: Piper PA-32 / Airbus A-321

Znaki rejestracyjne: SP-NRS / HA-LXT

Numer akt: 2020/2345

ZałącznikWielkość
2020_2345_u.pdf742.2 KB
comments powered by Disqus