Lokalizacja
Opis: O godz. 15:10 samolot Piper PA-28R, o znakach rozpoznawczych SP-TUT, wykonywał podejście do niskiego przelotu nad RWY 07 EPKK. Krl APP Kraków2 przekazał krl TWR EPKK3 instrukcję odejścia Pipera z kursem RWY 07 z naborem do 4000 ft AMSL. Krl TWR przekazał instrukcję załodze Pipera. Po wykonaniu przez Pipera niskiego przelotu krl TWR wydał załodze samolotu Airbus A319, o znakach rozpoznawczych G-EZIY, zezwolenie na zajęcie RWY 07. O godz. 15:14 krl TWR wydał zezwolenie na start Airbusa. W tym czasie Piper osiągnął 2000 ft AMSL. Oba samoloty wykonywały loty według IFR. W czasie zdarzenia na lotnisku EPKK występowało duże natężenie ruchu lotniczego. Bezpośrednio po niskim przelocie Pipera, a przed startem Airbusa, nastąpiło lądowanie śmigłowca. Dodatkowo kolejny samolot pasażerski zbliżał się do odległości około 10 NM na prostej do lądowania. Mogło to zaburzyć poczucie upływu czasu u krl TWR. Po wydaniu zezwolenia na start Airbusa krl TWR zadzwonił do APP EPKK i usłyszał, że Piper za chwilę otrzyma zmianę kursu, aby nie blokował odlotów z kursem RWY. Krl TWR nie przekazał APP EPKK informacji o startującym Airbusie i nie przerwał jego startu.
Kiedy samolot Airbus został zobrazowany na wskaźniku radarowym APP EPKK, Piper nadal wznosił się z kursem RWY i osiągnął 2600 ft AMSL. Szybszy Airbus zbliżał się do poprzedzającego go Pipera. Po nawiązaniu łączności załoga Airbusa przekazała krl APP, że obserwuje z przodu Pipera. Krl APP nakazał załodze Pipera wykonanie natychmiastowego zakrętu w prawo na kurs 160°, a Airbusa w lewo na kurs 360°.
Miejsce zdarzenia: lotnisko Kraków-Balice (EPKK)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Piper PA-28R-201 Arrow III / Airbus A319-100
Znaki rejestracyjne: SP-TUT/G-EZIY
Numer akt: 2019/4758
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2019_4758_uchwala.pdf | 143.96 KB |