Zdarzenie lotnicze podczas lądowania samolotu Piper PA-28R-201 SP-TBK 2017/148

Data zdarzenia: 
27 January, 2017 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

Lądowisko Grądy (EPGY)
Poland
52° 50' 13.128" N, 21° 46' 39.504" E

 Opis: 27 stycznia 2017 r. na lądowisku Grądy odbywały się loty samolotowe. W tym dniu zaplanowany był egzamin praktyczny LKE na samolocie Piper Pa-28R- 201 w celu uzyskania licencji pilota samolotowego zawodowego CPL(A). Załoga składająca się z egzaminowanego pilota i egzaminatora wykonała lot trasowy, ćwiczenia w strefie nad lotniskiem i cztery lądowania T&G na kierunku RWY 27. Lądowania odbywały się w różnych konfiguracjach samolotu, mających na celu imitację sytuacji niestandardowych i awaryjnych w celu sprawdzenia umiejętności lotniczych pilota.
Ostatnim zaplanowanym ćwiczeniem było wykonanie imitacji lądowania na krótkim odcinku RWY. Zadaniem pilota było przyziemienie samolotu jak najbliżej RWY THR. Pilot podprowadził samolot do lądowania na zbyt małej prędkości i wykonał zbyt niskie wyrównanie przed RWY THR. W wyniku takiego podejścia koła samolotu zetknęły się ze śniegiem około 3 metry przed RWY THR i uderzyły w pryzmę śniegu. Po przyziemieniu samolot stracił kierunek, a pilot zdecydował się na odejście na drugi krąg. Pilot zgłosił drogą radiową kierownikowi szkolenia wykonującemu nadzór operacyjny na EPGY problem ze schowaniem podwozia. Otrzymał od niego polecenie wykonania niskiego przelotu nad RWY. W trakcie przelotu, na podstawie obserwacji z ziemi, stwierdzono nietypowe przesunięcie do tyłu goleni lewego podwozia głównego. Kierownik szkolenia zasugerował pilotowi, aby kontynuował lot w celu zużycia paliwa z lewego zbiornika (po stronie uszkodzonej goleni). W trakcie lotu pilot zauważył, że lewe skrzydło samolotu jest odkształcone, o czym poinformował kierownika szkolenia. Kierownik wydał pilotowi polecenie, aby ten natychmiast lądował, po prawej stronie RWY, z sugestią wyłączenia silnika przed przyziemieniem i przyziemienia na prawą goleń. Pilot zdecydował o lądowaniu na pracującym silniku. Przyziemienie samolotu nastąpiło przed RWY THR, na prawo od osi RWY. Samolot ponownie zawadził o pryzmę śniegu, w wyniku czego lewa goleń podwozia złożyła się. Dobieg odbywał się początkowo na prawym głównym i przednim podwoziu, a w miarę utraty prędkości, samolot opadł na lewe skrzydło. Zatrzymanie nastąpiło w osi RWY, około 200 m od THR. Nie doszło do kontaktu śmigła z podłożem.
Załoga opuściła kabinę o własnych siłach, bez obrażeń.

Miejsce zdarzenia: Lądowisko Grądy (EPGY)

Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: Piper PA-28R-201

Znaki rejestracyjne: SP-TBK

Numer akt: 2017/148

ZałącznikWielkość
2017_148_u.pdf120.77 KB
comments powered by Disqus