Lokalizacja
Opis: Start do lotu na lotnisko EPNT nastąpił o godz.13:27. Lot trwający około godzinę przez Rabkę-Zdrój i punkt VFR Delta przebiegł pomyślnie. Lądowanie na lotnisku EPNT nastąpiło o godz.14:28. Po około 2-godzinnym postoju pilot, przygotowując się do lotu powrotnego na lotnisko EPKA, nie sprawdził wzrokowo faktycznego stanu paliwa w skrzydłach samolotu uznając, że na nierównej trawiastej nawierzchni pomiar nie będzie dokładny. Sugerował się on wskazaniami paliwomierzy, które według niego pokazywały wystarczającą ilość na lot powrotny. W ocenie pilota potwierdzały to także obliczenia zużytego paliwa w oparciu o zapisy Instrukcji Użytkowania w Locie (IUwL). Start do lotu powrotnego na lotnisk EPKA nastąpił o godz. 16:45. Po starcie pilot przestawił zawór paliwa na zbiornik, w którym znajdowało się więcej paliwa. W rejonie miejscowości Pińczów, około 15 min przed lotniskiem lądowania, wskazania paliwomierza zaczęły zbliżać się do bezpiecznej granicy zapasu paliwa, jednak pilot kontynuował lot na lotnisko EPKA pozostając na wysokości przelotowej 4000 ft. Po wlocie w ATZ EPKA pilot zgłosił zamiar lądowania i włączenia się do trzeciego zakrętu prawego kręgu nadlotniskowego, a następnie rozpoczął zniżanie i po osiągnięciu wysokości kręgu włączył się w trzeci zakręt. Gdy samolot znajdował się tuż przed czwartym zakrętem, ciśnienie paliwa zaczęło gwałtownie spadać i pojawiła się nierównomierna praca silnika, obroty spadły, nie pomogło przestawienie zaworu na drugi zbiornik . Pilot zgłosił przez radio sytuację awaryjną i kontynuował lot. Silnik już nie pracował na krótkiej prostej, a pilot wykonał samolotem lot szybowy zakończony prawidłowym lądowaniem i zatrzymaniem samolotu na pasie o godz. 17:50.
Samolot nie uległ uszkodzeniu. Nikt na pokładzie nie odniósł obrażeń.
Miejsce zdarzenia: Lotnisko Kielce-Masłów (EPKA)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: PIPER - PA28 - 140
Znaki rejestracyjne: SP-SWB
Numer akt: 2022/2851
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2022_2851_u.pdf | 124.9 KB |