Uchwała dot. wypadku szybowca SZD-41B Jantar Std SP-3059 w okol. miejscowości Stobno 600/08

Data zdarzenia: 
19 August, 2008 - 14:57

Lokalizacja

Poland
53° 5' 21.5016" N, 16° 38' 11.6232" E

Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 600/08

Miejsce zdarzenia: Stobno
Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: szybowiec SZD-41B Jantar Std
Znaki rejestracyjne: SP-3059

Przyczyna incydentu:
Niewłaściwe planowanie podejścia do lądowania ze schowanym podwoziem w terenie
przygodnym i przyziemienie szybowca z niedolotem, co doprowadziło do uderzenia
przednią częścią kadłuba w nasyp drogi i uszkodzenia szybowca.

Okolicznościami sprzyjającymi zaistnieniu wypadku lotniczego były:
1) Prawdopodobne naruszenie regulacji mechanizmu podwozia podczas wcześniejszego lądowania
w terenie przygodnym. Wykonanie przeglądu podwozia po tym lądowaniu nie zapewniło
wykrycia i wyeliminowania oporów w niektórych położeniach przesuwu dźwigni podwozia.
Mogło to spowodować obrót prowadnicy suwaka posiadającej otwór na zapadkę blokującą,
a w następstwie brak możliwości zablokowania mechanizmu podwozia;
2) Brak zabezpieczenia nakrętki (zabezpieczającej prowadnicę suwaka) przed odkręceniem.
W wyniku powstałego luzu prowadnica była obrócona, co powodowało brak blokady dźwigni
przez zapadkę w otworze prowadnicy;
3) Kontynuowanie lotu po starcie mimo stwierdzenia przez pilota braku blokady podwozia.

Zalecenia profilaktyczne:
Po zakończonym badaniu PKBWL zaproponowała następujące zalecenia profilaktyczne:
1) Zalecenie nr 2009-033: Właściciel Certyfikatu Typu szybowca SZD-41B Jantar Std –
Wprowadzić zabezpieczenie w/w nakrętki przed jej odkręceniem;
2) Zalecenie nr 2009-034: Właściciel Certyfikatu Typu szybowca SZD-41B Jantar Std –
Z uwagi, że w „Instrukcji Użytkowania w Locie” szybowca SZD-41B Jantar Std o znakach
rozpoznawczych SP-3059 stwierdzono nieścisłości w opisach dotyczących położenia suwaka
dla podwozia wypuszczonego i schowanego, wprowadzić jednoznaczne opisy dotyczące
położenia suwaka podwozia w tym egzemplarzu szybowca.
Zweryfikować w innych egzemplarzach szybowców SZD-41B Jantar Std opisy w IUwL
i oznaczenia w kabinie położenia suwaka dla podwozia wypuszczonego i schowanego.

Powiadomić PKBWL o podjętych działaniach dotyczących zaleceń profilaktycznych
w terminie 90 dni od daty otrzymania uchwały.

ZałącznikWielkość
2008_600_U.pdf63.55 KB
comments powered by Disqus