Wypadek załogi paralotni z napędem Pasha II 42 spowodowany niewyczepieniem liny holowniczej i zablokowaniem napędu paralotni 929/10

Data zdarzenia: 
22 August, 2010 - 17:30

Lokalizacja

Poland
49° 58' 37.308" N, 22° 45' 13.104" E

Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 929/10

Miejsce zdarzenia: Tuczempy k/Jarosławia
Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: paralotnia z napędem Pasha II 42
Znaki rejestracyjne: -

Przyczyna wypadku:
1. Podjęcie decyzji o wykonaniu lotu przy braku możliwości wyczepienia liny holowniczej
przez pilota i powierzenie pasażerowi czynności związanej ze startem (wyczepienie liny
holowniczej);
2. Wadliwe działanie wyczepu liny holowniczej, spowodowane jego niewłaściwą naprawą;
3. Zmiana decyzji o wykonaniu lądowania z wysokości około 2 m i kontynuowanie lotu
z niewyczepioną liną holowniczą;
4. Utrata siły ciągu napędu paralotni na małej wysokości, wskutek zaczepienia pilocika
liny hamującej o wirujące śmigło, co doprowadziło do niekontrolowanego zniżania
i zderzenia z ziemią.

Okoliczności sprzyjające zaistnieniu zdarzenia lotniczego:
− Złożoność procedury wykonywania startu paralotni z napędem wspomaganym wyciągarką
mechaniczną, co powodowało deficyt czasu niezbędnego do prawidłowego wykonania
wszystkich koniecznych czynności.
− Nieprawidłowo wybrane miejsce wykonywania startu:
a.) Zbyt krótkie pole startu, uniemożliwiające wykonanie bezpiecznego lądowania
awaryjnego pod wiatr – przeszkody w postaci budynków i drzew;
b.) Możliwość występowania turbulencji, spowodowanych przez przeszkody znajdujące
się na nawietrznej stronie od pola startu oraz awaryjnego lądowania;
c.) Nierówność nawierzchni pola wzlotów.

Zalecenia profilaktyczne:
Do startów paralotni dwumiejscowych za holem, stosować system wyczepiania liny
holowniczej, który działa zarówno przy naprężonej, jak i nienaprężonej linie oraz do którego
pilot ma swobodny dostęp.

Komentarz Komisji:
Komisja uważa za błąd, powierzanie pasażerom jakichkolwiek czynności związanych
z wykonywaniem lotu.

ZałącznikWielkość
2010_929_U.pdf65.22 KB
comments powered by Disqus