Usterka instalacji wypuszczania podwozia samolotu Piper PA-28 Arrow SP-FPD i lądowanie awaryjne ze schowanym podwoziem 484/08

Data zdarzenia: 
23 July, 2008 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

Poland
53° 29' 5.9316" N, 20° 56' 23.172" E

Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 484/08

Miejsce zdarzenia: lotnisko Szymany (EPSY)
Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: samolot Piper PA-28 Arrow
Znaki rejestracyjne: SP-FPD

Prawdopodobnymi przyczynami wypadku były:
- Niezidentyfikowana przez pilota awaria zasilania elektrycznego samolotu, co
spowodowało brak napędu pompy instalacji hydraulicznej podwozia a tym samym brak
możliwości jego wypuszczenia w trybie normalnym;
- Niewłaściwe wykonanie procedury wypuszczenia podwozia w trybie awaryjnym
w wyniku, czego nastąpiło lądowanie ze schowanym podwoziem.

Zalecenia profilaktyczne:
- Szczegółowe zapoznanie się przez pilotów instruktorów i kadrę techniczną Ośrodka ze
zdarzeniem oraz okresowe sprawdzanie, co 50 godzin mechanizmu awaryjnego wypuszczania
podwozia.
- Objaśniać i demonstrować działanie mechanizmów awaryjnego wypuszczania podwozia
w tym typie samolotu przez instruktorów praktycznego szkolenia w trakcie szkolenia pilotów.

KOMENTARZ:
Komisja zwraca uwagę, że podjęcie decyzji lądowania ze schowanym podwoziem na
betonowej drodze startowej, szczególnie z pracującym silnikiem, zamiast na nawierzchni trawiastej
stanowiło zagrożenie i zwiększyło zakres uszkodzeń statku powietrznego.

ZałącznikWielkość
2008_484_U.pdf60.16 KB
comments powered by Disqus