Lokalizacja
Opis: Pilot doświadczalny wyposażony w spadochron ratowniczy wykonywał zadanie polegające na sprawdzeniu występowania flatteru w locie z prędkością do 200 km/h CAS na wysokości ok. 2000 m nad lotniskiem EPBA w ramach prób certyfikacyjnych nowej wersji samolotu. Przy prędkości ok. 185 km/h CAS pilot energicznymi wychyleniami lotek prowokował wystąpienie flatteru. Po pierwszej serii wzbudzeń żadne niepokojące zjawisko nie wystąpiło.. Po drugiej serii wystąpiły silne drgania lotek i układu sterowania lotkami trwające ok. 1,5 s (domniemany flatter), po czym wygasły, a pilot stwierdził brak dostatecznej sterowności poprzecznej, przy czym lotki wychylały się w minimalnym zakresie. Używając steru kierunku i przy minimalnych wychyleniach lotek pilot bezpiecznie wylądował. Wstępne oględziny wykazały wybudowanie się konsolki mocowania rury skrętnej układu sterowania lotkami w tunelu środkowym w kadłubie.
Miejsce zdarzenia: Lotnisko Bielsko-Biała-Aleksandrowice
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Samolot ultralekki 3X47 NAVIGATOR ULS
Znaki rejestracyjne:
Numer akt: 368/07
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
20070368U.pdf | 196.96 KB |