Lokalizacja
Opis: W trakcie lotu rekreacyjnego pilot stracił orientację geograficzną, której nie ustalił do zachodu słońca. Nie zlokalizował również przy oświetleniu dziennym pola nadającego się do lądowania zapobiegawczego. Pilot nie próbował nawiązać łączności ze służbami ruchu lotniczego odpowiedzialnymi za sektory, w których przebiegała planowana trasa lotu, takich jak, Ostrava – Radar, na częstotliwości 125,1 MHz oraz Kraków-informacja 119,275 MHz, tłumacząc w zeznaniu, że nie miał na pokładzie notatek z zapisem tych częstotliwości, a o możliwości skorzystania z częstotliwości ratowniczej, 121,5 MHz, zapomniał. Nie nawiązał także łączności z lotniskiem startu i innymi samolotami operującymi w rejonie trasy lotu. Po zapadnięciu zmroku pilot nadal próbował ustalić swoją pozycję i dopiero wtedy zaczął rozglądać się za miejscem do lądowania zapobiegawczego, ale bez rezultatu. Aby nie doprowadzić do przerwy w pracy silnika spowodowanej zużyciem paliwa, pilot zdecydował się na lądowanie zapobiegawcze w terenie przygodnym, w porze nocnej przy jakimś oświetlonym ciągu komunikacyjnym. Po wybraniu takiego miejsca, podczas trzeciego zajścia, pilot zauważył nieoświetloną przeszkodę, nad którą przeleciał, ale moment po tym nastąpiło zderzenie z drzewami. Samolot zatrzymał się na drzewach na terenie jakiejś posesji. Samolot z pilotem w kabinie pozostawał w koronach drzew na wysokości kilku metrów nad ziemią przez ok. 2. godziny, dopóki nie został zdjęty przez straż pożarną podczas akcji ratowniczej.
Miejsce zdarzenia: Wielmoża k. Skały
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: UL DV-1 Skylark
Znaki rejestracyjne: OK-MUA73
Numer akt: 1508/11
Powiązane raporty: 2011_1508_U.pdf
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2011_1508_rk.pdf | 1.13 MB |
2011_1508_u.pdf | 235.97 KB |