Lokalizacja
Opis: Po zajęciu miejsca w kabinie uczeń uruchomił i podgrzał silnik a następnie wykonał jego próbę. W trakcie próby silnika załoga stwierdziła, że hamulec lewego koła trzeba było głębiej wdepnąć, aby obydwa hamulce kół hamowały równomierne. Egzaminator uznał, że w niewielkim stopniu utrudnia to manewrowanie samolotem na ziemi. Samolot pokołował do pasa 05 i o godzinie 16:38 wystartował do lotu po trasie Katowice Muchowiec – Goczałkowice-Zdrój. Nad lądowiskiem w Goczałkowicach-Zdroju uczeń wykonał przelot aby sprawdzić stan pasa startowego i ustalić kierunek i prędkość wiatru. Uczeń wykonał podejście do lądowania na kierunku pasa startowego 26. Po przyziemieniu w odległości około 150 m za progiem pasa startowego, uczeń zapytał egzaminatora czy przejść na drugi krąg. Egzaminator ocenił, że przed samolotem zostało wystarczająco dużo pasa startowego na zakończenie dobiegu, a ze względu na wysoki płot na końcu pasa startowego na kierunku lądowania bezpieczniej będzie dokończyć pełne lądowanie. Uczeń rozpoczął hamowanie, które początkowo przebiegało prawidłowo, jednak po chwili kierunek dobiegu samolot zaczął odchylać się w prawo. Aby samolot utrzymał kierunek i nie wytoczył się poza boczną krawędź pasa startowego gdzie rosła wysoka trawa, egzaminator musiał słabiej hamować prawe koło. Zmniejszyło to skuteczność hamowania. Widząc, że nie zakończą dobiegu przed ogrodzeniem znajdującym się na końcu pasa startowego zaczęli zakręcać w lewo aby wtoczyć się na pole ziemniaków i tam zakończyć dobieg. W końcowej fazie dobiegu samolot zahaczył prawym skrzydłem o ogrodzenie, wykonując cyrkiel w prawo (o około 90°) uderzył nosem w ogrodzenie i zatrzymał się. W trakcie zdarzenia żadna z osób znajdujących się na pokładzie samolotu nie odniosła obrażeń ciała a samolot uległ znacznemu uszkodzeniu. Uszkodzeniu uległo prawe skrzydło, ster kierunku, płoza ogonowa, śmigło i osłony silnika. Silnik samolotu został gwałtownie zatrzymany w momencie uderzenia w płot.
Miejsce zdarzenia: Lądowisko Goczałkowice-Zdrój
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: UL Skylark DV-1
Znaki rejestracyjne: SP-SASL
Numer akt: 3124/19
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
raport_koncowy_3124_19.pdf | 640.41 KB |