Zdarzenie samolotu AIRBUS 321 na lotnisku Warszawa-Okęcie 1520/11

Data zdarzenia: 
1 December, 2011 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

Poland
52° 9' 50.184" N, 20° 58' 7.5" E

Opis: Samolot wykonywał podejście VOR RWY 11 w EPWA. Po przechwyceniu radialu DVOR OKC
i otrzymaniu zgody na podejście kontynuował lot na prędkości 220 kts, ze zbyt dużą w stosunku do
profilu podejścia wysokością (1000 ft za wysoko). Kontroler, dla zapewnienia separacji
z poprzedzającym samolotem polecił załodze zmniejszyć prędkość do 150 kts. KRL DIR zapytał
AFL201, czy w związku z dużą wysokością chce kontynuować podejście, czy też chce je przerwać.
Załoga odpowiedziała, że chce wykonać ponowne podejście do lądowania. KRL DIR nakazał
załodze przerwanie podejścia, wydał instrukcję wznoszenia do 4000 ft na kursie podejścia, której
AFL201 nie wykonał skręcając w lewo. W związku z powyższym KRL DIR nakazał załodze
kontynuację zakrętu w lewo na kurs 360º, którą to komendę załoga powtórzyła, ale której nie
wykonała skręcając w prawo w stronę startującego z RWY 15 innego a/c. KRL DIR poprosił
o potwierdzenie wykonywanego manewru w lewo, AFL201 odpowiedział, że skręca w prawo.
Poprosił, aby KRL DIR potwierdził, że ma skręcić w lewo. W związku z tym KRL DIR nakazał
załodze AFL201 kontynuowanie zakrętu w prawo na kurs 200º, której instrukcji AFL201 nie
wykonał skręcając dalej na północ (do wartości kursu 330) w podejście RWY 11 gdzie znajdowały
się kolejne podchodzące a/c. KRL DIR nakazał AFL201 natychmiastowy skręt w lewo ponownie
na kurs 200º. W tym czasie KRL APP wstrzymał starty, dzwoniąc do KRL TWR. A/c po
ustabilizowaniu się na kursie 200º dostał instrukcję dalszego wznoszenia do 5000 ft i po 20 min
został ponownie wektorowany do podejścia VOR RWY 11. A/c wylądował o godz. 1754 UTC.

Miejsce zdarzenia: Lotnisko Warszawa-Okęcie

Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: Samolot AIRBUS 321

Znaki rejestracyjne:

Numer akt: 1520/11

Powiązane raporty:

ZałącznikWielkość
20111520U.pdf193.27 KB
comments powered by Disqus