Lokalizacja
Opis: 2 czerwca 2018 r. piloci samolotu AT-3 zaplanowali przelot z Woli Krakowiańskiej do Heviz (LHSM) na Węgrzech. W trakcie przelotu nastąpiło pogorszenie się warunków meteorologicznych – opad deszczu i chwilowy opad gradu. Ponieważ FIS Kraków poinformował ich, że w stronę punktu granicznego pogoda znacznie się pogarsza. Piloci podjęli decyzję o lądowaniu na lotnisku w Nowym Targu (EPNT). Po bezpiecznym lądowaniu, gdy samolot kołował w stronę budynków aeroklubu opad się nasilił. Pilot dowódca zatrzymał samolot oczekując do momentu poprawy widoczności a następnie pokołował dalej na płytę postojową przed hangarem. Po zakołowaniu wyłączył silnik. Piloci pozostali w kabinie samolotu do momentu ustania opadu deszczu. Po około trzech godzinach od momentu lądowania, piloci podjęli decyzję o powrocie na lądowisko w Woli Krakowiańskiej. Około godziny 18:20 rozpoczęli kołowanie do progu pasa 12. Rozbieg przebiegał prawidłowo, samolot oderwał się po około 300 m, rotacja przy prędkości 43 kt, samolot jednak nie chciał się rozpędzić więcej niż 47 kt, minimalne oddanie drążka dla rozpędzenia spowodowało kontakt kół z podłożem i przyziemienie lekkie przyhamowanie, ponowne rozpędzanie i ponowne oderwanie. Pas 12 charakteryzuje się lekkim wzniesieniem. Po oderwaniu samolot nie chciał się rozpędzać i przejść na wznoszenie i leciał równolegle do wznoszącego się pasa na wysokości 1 m, podjęto więc decyzję o lądowaniu zapobiegawczym, które nastąpiło już za progiem pasa 30, z odchyleniem 15 stopni od osi w prawo w celu ominięcia przeszkód. Na dobiegu prawe skrzydło zaczepiło o słupek ogrodzenia łąki (tzw. pastuch) nastąpiło obrócenie samolotu o 180 stopni i zatrzymanie.”
Miejsce zdarzenia: Lotnisko Nowy Targ (EPNT)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: AT-3 R 100
Znaki rejestracyjne: SP-GDL
Numer akt: 1436/18
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
raport_koncowy_1436_2018.pdf | 1.68 MB |