Niezastosowanie się pilota szybowca SZD-30 Pirat SP-2705 do wyznaczonej godziny lądowania 480/09

Data zdarzenia: 
3 July, 2009 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

Bydgoszcz
Poland
53° 5' 48.0012" N, 17° 58' 39" E

Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 480/09

Miejsce zdarzenia: CTR lotniska Bydgoszcz - Szwederowo (EPBY)
Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: szybowiec SZD-30 Pirat
Znaki rejestracyjne: SP-2705

Przyczyna incydentu:
Nie dostosowanie się ucznia-pilota do polecenia kierującego lotami, dotyczącego lądowania
na lotnisku o wyznaczonej wcześniej godzinie (tj. przed rozpoczęciem aktywności CTR EPBY),
oraz wykonywanie lotu bez łączności z kontrolerem BYDGOSZCZ WIEŻA na częstotliwości
131,00 MHz.
Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu zdarzenia lotniczego było:
Brak przypomnienia, droga radiowa z odpowiednim wyprzedzeniem, uczniowi-pilotowi przez
instruktora nadzorującego loty szybowcowe o nakazie lądowania przed godzina rozpoczęcia
aktywności CTR EPBY.

Zalecenia profilaktyczne:
Zorganizowano spotkanie z personelem latającym aeroklubu, podczas którego omówiono
specyficzne uwarunkowania wykonywania lotów w obowiazującej przestrzeni powietrznej
(MATZ lub CTR), w kontekście zaistniałego incydentu.
A ponadto proponuje spotkanie zainteresowanych podmiotów w celu uzgodnienia zasad
wykonywania lotów szybowcowych na lotnisku EPBY.

ZałącznikWielkość
2009_480_U.pdf62.99 KB
comments powered by Disqus