Zdarzenie lotnicze z udziałem samolotu Cessna 172M SP-FYE 2021/3431

Data zdarzenia: 
4 September, 2021 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

Lotnisko Kielce-Masłów (EPKA)
Poland
50° 53' 51" N, 20° 44' 2.0004" E

 Opis: 04.09.2021 r. roku uczeń pilot miał wykonać zaplanowany przelot o minimalnej odległości - 150 NM, jako część szkolenia do licencji PPL(A), po trasie EPPT-EPRU-EPKA-EPPT, na samolocie Cessna 172M o znakach rozpoznawczych. Po przeprowadzonym przygotowaniu naziemnym i sprawdzeniu pogody na trasie, około godz. 07:36, samolot wystartował z lotniska EPPT i wylądował na lotnisku EPRU około godz. 08:04. Po lądowaniu uczeń uzyskał potwierdzenie lądowania. Start z lotniska EPRU nastąpił o godz. 8:29. Dolatując do punktu KILO lotniska EPKA (punkt wlotowy do ATZ EPKA od strony zachodniej), uczeń przysłuchiwał się korespondencji załóg innych samolotów na temat pogarszającej się pogody, co spowodowało, że zapytał FIS Kraków o prognozę pogody na lotnisku EPKA. Informator FIS przekazał, że pogoda jest dobra z możliwością pogorszenia (uczeń tego dnia zawracał już na lotnisko EPPT w związku z pogarszającą się pogodą). Tym razem uczeń kontynuował lot w kierunku lotniska EPKA, następnie zmienił częstotliwość z FIS Kraków na Kielce Radio, gdzie podał swoją pozycję i intencje. W odpowiedzi uzyskał informacje o ruchu w rejonie lotniska oraz informacje do lądowania. W trakcie podejścia do lądowania z prostej na RWY 11R lotniska EPKA, opierając się na uzyskanych danych pogodowych, uczeń zmienił plan i zamiast wykonać pełne lądowanie, zdecydował, że wykona konwojera. Po prawidłowym podejściu i dotknięciu podwoziem głównym nawierzchni pasa betonowego, chciał natychmiast wystartować, przeszedł na dodatnie kąty natarcia, nie schował klap i wcisnął gwałtownie przepustnicę, co spowodowało powstanie momentu odchylającego. W trakcie rozbiegu moment odchylający spowodował utratę kierunku samolotu w lewo, której uczeń nie przeciwdziałał skutecznie, w efekcie czego samolot zjechał w lewo z pasa betonowego na trawę. W tym samym momencie uczeń zaczął gwałtownie hamować, co po wjechaniu na trawę spowodowało wyłamanie przedniej goleni podwozia. Przednia część kadłuba opadła na ziemię i samolot wytracając prędkość uniósł ogon do góry (kadłub był prawie pionowo), nie kapotował, opadając podparł się lewym skrzydłem, a następnie stanął na podwoziu głównym. Uczeń opuścił kabinę o własnych siłach.

Miejsce zdarzenia: Lotnisko Kielce-Masłów (EPKA)

Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: Cessna 172M

Znaki rejestracyjne: SP-FYE

Numer akt: 2021/3431

ZałącznikWielkość
2021_3431_u.pdf118.89 KB
2021_3431_u_eng.pdf81.06 KB
comments powered by Disqus