Lokalizacja
Opis: 30 lipca 2024 r. na lotnisku EPPG załoga w składzie instruktor i uczeń-pilot wykonywała serię lotów po kręgu w ramach szkolenia zintegrowanego do licencji ATPL(A) samolotem typu Cessna 172S o znakach rozpoznawczych SP-UTD. W trakcie piątego lądowania uczeń-pilot nieprawidłowo ocenił wysokość i rozpoczął wyrównanie samolotu poniżej wysokości nakazanej. Chcąc zapobiec przyziemieniu bez wytrzymania, gwałtownie ściągnął wolant doprowadzając początkowo do falowania samolotu a następnie, bez zwiększenia obrotów silnika, do wznoszenia. Nastąpiło zwiększenie kątów natarcia z jednoczesną utratą siły nośnej i spadkiem prędkości lotu. Żaden z pilotów nie podjął decyzji o wykonaniu odejścia na drugi krąg. Instruktor nie reagował na nieprawidłowe działanie ucznia -pilota. Skutkiem przeciągnięcia było przepadnięcie samolotu w kierunku ziemi i uderzenie sekcją ogonową o drogę startową. Po przyziemieniu na koła główne i wytraceniu prędkości wykonano kołowanie na miejsce postojowe. Piloci nie odnieśli obrażeń i opuścili samolot o własnych siłach. Wykonano oględziny samolotu, które wykazały uszkodzenie dolnej części steru kierunku, poszycia stożka ogonowego oraz wręgi zamykającej kadłub.
Miejsce zdarzenia: Lotnisko Kąkolewo (EPPG)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Cessna 172S
Znaki rejestracyjne: SP-UTD
Numer akt: 2024-0058
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2024_0058_u.pdf | 205.91 KB |