Uchwała dot. wypadku podczas przyziemienia samolotu Piper PA-34-220T SP-KTH 654/08

Data zdarzenia: 
6 September, 2008 - 12:00

Lokalizacja

Poland
53° 17' 54.564" N, 18° 24' 51.264" E

Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 654/08

Miejsce zdarzenia: lądowisko Watorowo
Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: samolot PIper PA-34-220T
Znaki rejestracyjne: SP-KTH

Przyczyna wypadku:
1. Podjęcie przeszkolenia pilota na samolot wielosilnikowy w utrudnionych warunkach
meteorologicznych i nie zastosowanie procedury ułatwiającej wykonanie lądownia
przy bocznym wietrze
2. Nieopanowanie samolotu przez przeszkalanego pilota w warunkach po odbiciu od
ziemi podczas lądowania z bocznym wiatrem co doprowadziło do zaczepienia śmigłem
a następnie końcówką skrzydła o ziemię
3. Brak właściwej reakcji instruktora na błąd popełniony przez przeszkalanego pilota

Okolicznościami sprzyjającymi zaistnieniu wypadku było:
1. zbytnie zaufanie instruktora w umiejętności przeszkalanego pilota.
2. wykonywanie pierwszych lotów mających na celu przeszkolenia pilota na samolot
wielosilnikowy na nierównym trawiastym pasie lądowiska.

Zalecenia profilaktyczne:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zakończeniu badania
nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.

Komentarz Komisji:
Komisja zwraca uwagę na konieczność doboru odpowiednich warunków atmosferycznych
i lotniskowych do konkretnego zadania w szkoleniu lotniczym aby zapewnione były
odpowiednie zapasy bezpieczeństwa.

ZałącznikWielkość
2008_654_U.pdf61.67 KB
comments powered by Disqus