Lokalizacja
Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 654/08
Miejsce zdarzenia: lądowisko Watorowo
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: samolot PIper PA-34-220T
Znaki rejestracyjne: SP-KTH
Przyczyna wypadku:
1. Podjęcie przeszkolenia pilota na samolot wielosilnikowy w utrudnionych warunkach
meteorologicznych i nie zastosowanie procedury ułatwiającej wykonanie lądownia
przy bocznym wietrze
2. Nieopanowanie samolotu przez przeszkalanego pilota w warunkach po odbiciu od
ziemi podczas lądowania z bocznym wiatrem co doprowadziło do zaczepienia śmigłem
a następnie końcówką skrzydła o ziemię
3. Brak właściwej reakcji instruktora na błąd popełniony przez przeszkalanego pilota
Okolicznościami sprzyjającymi zaistnieniu wypadku było:
1. zbytnie zaufanie instruktora w umiejętności przeszkalanego pilota.
2. wykonywanie pierwszych lotów mających na celu przeszkolenia pilota na samolot
wielosilnikowy na nierównym trawiastym pasie lądowiska.
Zalecenia profilaktyczne:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zakończeniu badania
nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.
Komentarz Komisji:
Komisja zwraca uwagę na konieczność doboru odpowiednich warunków atmosferycznych
i lotniskowych do konkretnego zadania w szkoleniu lotniczym aby zapewnione były
odpowiednie zapasy bezpieczeństwa.
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2008_654_U.pdf | 61.67 KB |