Lokalizacja
Opis: Na lotnisku EPRZ odbywał się ruch lotniczy według przepisów IFR3 i VFR4 o dużym natężeniu. O 11:35 pilot otrzymał od krl5 TWR6 EPRZ polecenie oczekiwania w rejonie punktu WHISKEY, na wysokości 2000 ft AMSL7. Pilot doleciał do punktu WHISKEY o 11:39. O 11:45 krl TWR zezwolił na lot w rejon punktu YANKEE, gdzie polecił dalsze oczekiwanie na wysokości 2000 ft AMSL. O 11:51 pilot zgłosił dolot do punktu YANKEE i zamiar wykonania konwojera RWY8 09, a następnie wykonania kręgu i pełnego lądowania. O godz. 12:06 krl TWR wydał zezwolenie na wejście samolotu Tecnam w prawy krąg nadlotniskowy do RWY 09. O 12:08 pilot zgłosił wejście w krąg w trzecim zakręcie i zamiar pełnego lądowania. Krl TWR przekazał pilotowi informację o wietrze w osi pasa, z kierunku 090° o prędkości wynoszącej 10 kt i wydał zezwolenie na lądowanie. Konfigurując samolot do lądowania, pilot wypuścił małe klapy, a na prostej do RWY 09 pełne klapy. W ocenie pilota, wykonał on podejście powyżej ścieżki zniżania, ponieważ zamierzał wykonać lądowanie z przelotem, w celu skrócenia czasu kołowania po RWY. Pilot był świadomy, że podchodzący do lądowania za nim inny samolot jest blisko, zamierzał zatem zwolnić RWY możliwie szybko. Wytrzymanie samolotu przed przyziemieniem zostało wykonane za wysoko i ze zbyt małą prędkością i nie zostało to skorygowane. O godz. 12:12 nastąpiło przeciągnięcie samolotu z przechyleniem na lewe skrzydło, którego końcówka zahaczyła o nawierzchnię RWY. Spowodowało to przemieszczenie samolotu po torze odchylonym o około 45° w lewo względem kierunku lądowania. Po przyziemieniu pilot zwiększył obroty silnika. Samolot wypadł poza nawierzchnię utwardzoną RWY w rejonie skrzyżowania z TWY BRAVO, a następnie, na odcinku o długości około 700 m, poruszał się po łagodnym łuku w kierunku wschodnim i ostatecznie wrócił na RWY w okolicy skrzyżowania z TWY CHARLIE 1. Krl TWR obserwował lądowanie samolotu Tecnam. Po wypadnięciu samolotu z RWY, uruchomił akcję ratowniczą i powiadomił DOP9 i LSRG10. O 12:12 siły i środki LSRG udały się do punktu oczekiwania przed RWY na TWY11 CHARLIE 1.
Miejsce zdarzenia: lotnisko Rzeszów - Jasionka (EPRZ)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Tecnam P2008-JC
Znaki rejestracyjne: SP-WBA
Numer akt: 2023-0003
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2023_0003_rk.pdf | 466.62 KB |
2023_0003_rk_eng.pdf | 453.42 KB |
2023_0003_u.pdf | 349.27 KB |