Opis: Podczas przelotu szybowcowego z instruktorem – warunek do licencji wg zad. AVI ćw.4
Programu szkolenia szybowcowego Aeroklubu Polskiego, na skutek zaniku noszeń termicznych
spowodowanego tzw. kryzysem termicznym, instruktor podjął decyzję o lądowaniu w terenie
przygodnym. Z wysokości ponad 500 m rozpoczął sprawdzanie wybranego pola, szukając
jednocześnie noszeń. Poinformował ucznia o wyborze miejsca lądowania, kierunku podejścia
oraz wykonał kilka okrążeń w rejonie i nad wybranym polem. Ze względu na typ szybowca
i fakt wykonywania lotu instruktorskiego, z wysokości około 300 m nad polem instruktor
zbudował normalny krąg. Miejsce wybrane do lądowania było pod stok, z podejściem znad
budynków. Czwarty zakręt został wykonany na wysokości około 150 m. Podejście było
wykonywane na hamulcach, z prędkością podejścia 85 km/h, załamanie bez hamulców,
z wytrzymaniem nad powierzchnią pola. Po przyziemieniu prawe skrzydło zaczepiło o zboże
(pszenica ozima o wysokości 60-80 cm), nastąpił szybki cyrkiel, a szybowiec stracił kierunek
o 900. W wyniku obrotu nastąpiło złamanie części ogonowej szybowca.
Miejsce zdarzenia: Teren przygodny
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Szybowiec SZD-9BIS 1E "BOCIAN"
Znaki rejestracyjne: SP-2542
Numer akt: 788/12
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
20120788U.pdf | 242.83 KB |