Prawdopodobny spadek mocy silnika samolotu Jak 12M SP-AAG i awaryjna wyczepienie szybowca SZD-50-3 Puchacz SP-3480 1049/10

Data zdarzenia: 
13 September, 2010 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

Poland
49° 27' 52.0236" N, 20° 2' 50.2116" E

Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 1049/10

Miejsce zdarzenia: okolice lotniska Nowy Targ (EPNT)
Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: samolot Jak 12M / szybowiec SZD-50-3 Puchacz
Znaki rejestracyjne: SP-AAG / SP-3480

Przyczyna incydentu:
Niedopełnienie przez pilota samolotu procedury przedstartowej, polegające na niewłaściwym
ustawieniu przełącznika iskrowników PM-1, co mogło doprowadzić do spadku mocy silnika.
Do pogłębienia odczucia przez pilota spadku mocy silnika mogło przyczynić się nałożenie na siebie
sekwencji czynności wykonywanych przez pilota samolotu (schowania klap, zredukowania mocy,
zaciążenia śmigła) oraz położenie szybowca w stosunku do samolotu holującego (wyjścia
szybowca nad samolot oraz na zewnątrz zakrętu).

Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu zdarzenia lotniczego była:
Mała wysokość zespołu samolot-szybowiec, na której wystąpiły problemy z silnikiem. Działanie
w deficycie czasu spowodowało szybkie podjęcie decyzji przez pilota samolotu o awaryjnym
wyczepieniu szybowca.
Pilot samolotu po wyczepieniu szybowca wylądował na lotnisku, natomiast załoga szybowca – wobec
braku możliwości bezpiecznego powrotu na lotnisko – wylądowała w terenie przygodnym.
Po gruntownym przeglądzie silnika samolotu nie stwierdzono nieprawidłowości w jego działaniu.

Zalecenia profilaktyczne:
Komisja akceptuje zastosowane oraz zaproponowane przez podmiot badający środki profilaktyczne.

ZałącznikWielkość
2010_1049_U.pdf60.37 KB
comments powered by Disqus