Lokalizacja
Opis: Samolot dopuszczono do eksploatacji zgodnie z MEL 73-23-2 z niesprawnym układem kontroli pracy silnika nr 2 (EEC). Załoga była przygotowana do operacji z wyłączonym EEC pod względem operacyjnym. Na prośbę obsługi technicznej kapitan zdecydował o starcie z włączonym układem EEC. Podczas rozbiegu samolotu nastąpił nagły wzrost momentu obrotowego TQ (do 128% przy maksymalnie dopuszczalnym 106,3% dla startu przy użyciu maksymalnej mocy startowej). Załoga zauważyła problem podczas rozbiegu poniżej prędkości V1 ale podjęła decyzję o kontynuowaniu startu. F/o próbował zmniejszyć moc silnika poprzez cofnięcie dźwigni PL (Power Lever). Redukcja nastąpiła przy wejściu w tzw. „zielony zakres” skutkiem czego nastąpiła gwałtowna asymetria ciągu. Kapitan (PF) ponownie zwiększył moc silnika. Start nastąpił przy prędkości ok. 128 kts.
Miejsce zdarzenia: Rejon Warszawy
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Samolot ATR 72-202
Znaki rejestracyjne: SP-LFG
Numer akt: 683/08
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
20080683U.pdf | 191.62 KB |