Przerwanie startu z powodu wystąpienia sygnalizacji o asymetrii slotów samolotu B-767 SP-LPB 371/06

Data zdarzenia: 
16 December, 2006 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

Poland
52° 9' 50.1984" N, 20° 58' 7.5" E

Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 371/06

Miejsce zdarzenia: Warszawa-Okęcie
Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: Samolot B-767
Znaki rejestracyjne: SP-LPB

Przyczyna incydentu:
Przerwany z powody wystąpienia sygnalizacji o asymetrii slotów ("LE SLAT ASYMMYTRY"), której przyczyną była fałszywa sygnalizacja niezgodności położenia prawych zewnętrznych slotów z lewymi zewnątrznymi. Sygnalizacja ta nie odzwierciedlała rzeczywistej konfiguracji samolotu. Sygnał ten był wygenerowany przez wyłączniki zbliżeniowe (Proximity Switch) w wyniku uszkodzonego układu Passanger Service/Passanger Entertainment System (usterka w fotelach 35 CDE)

Zalecenia profilaktyczne:
1. Przygotować biuletyn informacyjny dla personelu latającego floty Boeing 767.
2. Wykorzystać protokół z badania incydentu w okresowych szkoleniach personelu latającego PLL LOT S.A.
3. Wydać niezwłocznie Biuletyn Operacyjny wprowadzający procedurę wyłączania systemu Passanger Entertainment System Power i Passanger Service System Power na paneli FA1 - obowiązujący do czasu wprowadzenia odpowiednich zapisów w SOP.
4. Wprowadzić zapis SOP B767, że podczas startów i lądowań (przed wypuszczeniem klap) będą wyłączane systemy: Passanger Entertainment System Power i Passanger Service System Power na paneli FA1.
5. Poinformować firmę Boeing, że PLL LOT S.A. wprowadził zapis w SOP B767, że podczas startów i lądowań (przed wypuszczeniem klap) będą wyłączane systemy omówione w pkt. 4 zaleceń.

ZałącznikWielkość
2006_371_U.pdf108.12 KB
comments powered by Disqus