Lokalizacja
Opis: Podczas rozbiegu pilot zauważył sarnę wybiegającą na pas startu z prawej strony. W celu uniknięcia zderzenia pilot zmienił kierunek o 30° w lewo. Po zmianie kierunku pilot podniósł przód samolotu lecz nie zdołał oderwać się od ziemi. Samolot lewym głównym podwoziem najechał na wystającą granicę pomiędzy pasem startowym a sąsiednim polem, które było porośnięte zbożem o wysokości ok. 50 cm. Nastąpiło wyrwanie goleni głównego podwozia po lewej stronie, obrót samolotu w lewo następnie urwanie goleni po prawej stronie oraz zgięcie przedniej stójki. Samolot osiadł na zbożu i zatrzymał się w kierunku o 130° w lewo w stosunku do kierunku startu. Start odbywał się z nieogrodzonego pasa o szerokości ok. 30 m. Taka szerokość pasa startowego nie zapewniała możliwości zmiany kierunku startu w celu ominięcia przeszkody pojawiającej się przed startującym samolotem. Manewr, który wykonał pilot pozwolił na uniknięcie zderzenia z sarną jednak doprowadził do wypadnięcia samolotu z pasa startu co przy znacznej nierówności znajdującej się na jego krawędzi oraz przy prędkości bliskiej prędkości oderwania spowodowało wyłamanie goleni podwozia głównego.
Miejsce zdarzenia: Kawęczyn
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Tecnam P-96 Golf
Znaki rejestracyjne: SP-SZMA
Numer akt: 659/11
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2011_0659_u.pdf | 199.53 KB |
2011_0659_a.pdf | 1.22 MB |
2011_0659_rk.pdf | 368.45 KB |