Lokalizacja
Opis: Formacja trzech samolotów otrzymała zezwolenie na wlot w przestrzeń kontrolowaną EPLB w punkcie T z poleceniem wlotu w prawy krąg nadlotniskowy drogi startowej (RWY) 25 oraz na pozycji z wiatrem rozformowanie lotu grupy i zwiększenia odległości pomiędzy samolotami oraz pojedyncze podejście do lądowania ze zgłoszeniem przez pilotów poszczególnych samolotów pozycji na prostej. Zamiarem kontrolera ruchu lotniczego (KRL) TWR było udzielanie pojedynczych zezwoleń na lądowanie wydawanych w kolejności i po zwolnieniu RWY przez poprzednika przekazaniem dalszej odpowiedzialności nad samolotem na prowadzenie przez koordynatora ruchu lotniczego naziemnego (KRLN). W tym momencie pilot prowadzący formację wdał się w dyskusję z krl i zażądał podania podstawy prawnej takiej decyzji, tzn. lądowania pojedynczo, a nie grupą trzech samolotów jednocześnie. W konsekwencji, ponieważ podchodzący do lądowania w kolejności nr 2 (SPTPC) i 3 (SPICY) piloci nie wypracowali odpowiednich odległości za pierwszym lądującym samolotem GLGOC i chcieli otrzymać zezwolenie na lądowanie przed opuszczeniem przez niego RWY. Pilot GLGOC zgłosił opuszczenie RWY, gdy wciąż na niej się znajdował. Po rzeczywistym zwolnieniu RWY przez GLGOC, pilot drugiego samolotu (SPTPC) otrzymał zezwolenie na lądowanie, a trzeciego (SPICY) o odejściu na drugi krąg przelatując, w ocenie krl ADC, bardzo blisko lądującego samolotu nr 2 (SPTPC). Na podstawie informacji, otrzymanej od Dyżurnego Operacyjnego Portu Lotniczego, pilot GLGOC po wkołowaniu na płytę postojową samolotów (PPS) nie stosował się do wszystkich znaków KRLN, a pilot samolotu SPTPC, pokołował za GLGOC nie czekając na pojazd „Follow me” i ustawił sie samodzielnie na PPS. Pilot SPICY wylądował bezpiecznie i został bezproblemowo ustawiony na stanowisku na PPS.
Miejsce zdarzenia: lotnisko Lublin-Świdnik (EPLB)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Aero AT-3
Znaki rejestracyjne:
Numer akt: 1087/15
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2015_1087_rk.pdf | 283.88 KB |