Lokalizacja
Opis: Przeglad przedlotowy oraz próba silnika nie wykazały nieprawidłowości. W trakcie
wznoszenia, 32 minuty po starcie z lotniska Olbia Costa Smeralda (LIEO), po zredukowaniu mocy i
ustawieniu parametrów do wznoszenia, na wysokości ok. 14.000 stóp pilot zauważył alarm podany
na MFD (Multi Function Display, wyświetlacz wielofunkcyjny) informujacy o braku wskazań
parametrów silnika. Zespół napędowy pracował poprawnie. System informował o błędzie
komunikacji modułu przyrządów silnikowych. Pilot zmniejszył tempo wznoszenia i minimalnie
zredukował moc kontrolując prędkość. Pilot wybrał lotnisko Bastia Poretta (LFKB), jako
najdogodniejsze do lądowania i poinformował służby Kontroli Ruchu Lotniczego o problemie
i konieczności zmiany trasy. Samolot cały czas pozostawał poprawny pilotażowo, a zespół
napędowy pracował prawidłowo. Po uzyskaniu zgody samolot wylądował na pasie 34.
Po wylądowaniu pilot skontaktował się z Organizacją Zarzadzającą Ciągłą Zdatnością do
Lotu i mechanikami firmy obsługujacej samolot, skad uzyskał informacje, że problem jest znany –
znikają wskazania silnikowe na wyświetlaczu ale nie ma to wpływu na działanie zespołu
napędowego. Sa prowadzone prace nad rozwiązaniem problemu. Do momentu opracowania
docelowego rozwiązania problem znikających wskazań parametrów silnikowych można rozwiązać
poprzez reset systemu. Ponowne uruchomienie silnika powoduje reset systemu, co przywraca
wskazania na wyświetlaczu. Pilot, po uruchomieniu silnika, wykonał jego próbę – parametry silnikowe \
były prawidłowe a wyświetlacz pokazywał wszystkie parametry silnikowe. Po ok. 1 godzinie samolot
wystartował i bez problemów doleciał do lotniska docelowego (Kraków-Balice).
Miejsce zdarzenia: Bastia
Państwo: Korsyka
Rodzaj i typ statku powietrznego: Samolot PIPER MALIBU MIRAGE PA-46-530P
Znaki rejestracyjne: SP-CLS
Numer akt: 920/09
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
20090920U.pdf | 52.77 KB |