Lokalizacja
Opis: Dnia 02.07.2015 r. w godzinach porannych pilot z licencją PPL(A) przystąpił do wykonywania lotów na samolocie kategorii Specjalnej TS-8 Bies po zakończonej naprawie i oblocie po naprawie, wykonanym wcześniej przez pilota doświadczalnego. Po wykonaniu pierwszego lotu zakręcił zawór główny instalacji pneumatycznej. Przystępując po krótkiej przerwie do drugiego lotu, przed uruchomieniem silnika nie odkręcił tego zaworu. Rozgrzany silnik dał się uruchomić przy użyciu resztki sprężonego powietrza z instalacji, lecz niemożliwe okazało się schowanie podwozia po starcie. Pilot ograniczył lot do kręgu nadlotniskowego i ok. godz. 10:10 LMT wylądował na kierunku 30. Pod koniec dobiegu zaczęła się składać goleń prawego podwozia głównego, wskutek czego nastąpiły uszkodzenia dolnych pokryć tylnej części kadłuba, a samolot zaczął tracić kierunek w prawo aż do kontaktu prawego skrzydła z dość wysoką uprawą rzepaku, która znajdowała się po obu stronach drogi startowej. Kontakt prawego skrzydła z uprawą pogłębił zakręt, powodując wpadnięcie samolotu w uprawę rzepaku po prawej stronie drogi startowej, ostateczne wyhamowanie ruchu postępowego z obrotem („cyrklem”) w prawo o ok. 180o oraz powstanie przy tym uszkodzeń lewego skrzydła, klap lewego skrzydła, steru wysokości i steru kierunku. Nikt nie odniósł żadnych obrażeń.
Przyczyną wypadku był błąd pilota, polegający na nie przestrzeganiu procedury uruchamiania silnika.
Miejsce zdarzenia: Lądowisko Konstancin-Jeziorna
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: TS-8 Bies
Znaki rejestracyjne: SP-YBD
Numer akt: 1210/15
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2015_1210_rw.pdf | 355.01 KB |
2015_1210_rk.pdf | 723.68 KB |