Naruszenie drogi startowej i przerwanie podejścia do lądowania samolotu Embraer 145 SP-LGG przez kołujący samolot Boeing 737-400 TC-SKF 450/07

Data zdarzenia: 
10 October, 2007 - 09:49

Lokalizacja

Poland
52° 10' 16.4172" N, 20° 57' 26.6292" E

Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 450/07

Miejsce zdarzenia: lotnisko Warszawa - Okęcie (EPWA)
Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: samolot Boeing 737-400 / samolot Embraer 145
Znaki rejestracyjne: TC-SKF / SP-LGG

Przyczyna poważnego incydentu:
1. Niewłaściwe monitorowanie korespondencji radiowej przez kapitana samolotu Boeing 737 .
2. Utrata przez kapitana samolotu Boeing 737 pełnej wiedzy o aktualnej sytuacji ruchowej
w rejonie aktywnej drogi startowej lub niewłaściwe jej zrozumienie.
3. Brak skutecznej reakcji drugiego pilota samolotu Boeing 737 na zajęcie aktywnej drogi
startowej bez wymaganego zezwolenia.
4. Niewłaściwa współpraca załogi samolotu Boeing 737 w kabinie (CRM), czego wynikiem było
niezastosowanie się przez kapitana do treści informacji przekazanej przez drugiego pilota
o konieczności zatrzymania się przed aktywną RWY 11 oraz brak zdecydowanej reakcji
drugiego pilota na nie zastosowanie się do zgody ruchowej.

Zalecenia profilaktyczne:
Władze lotnicze DGCA Turcji, Przewoźnik Lotniczy „Sky Airlines” powinny zweryfikować
proces szkolenia pilotów w zakresie współpracy w załodze (CRM).

ZałącznikWielkość
Uchwała60.52 KB
Uchwała (wer.ang.)44.18 KB
comments powered by Disqus