Zderzenie z ziemią i uszkodzenie samolotu ultralekkiego Remos Gemini II S OK-MUR03 po spadku obrotów podczas startu 797/09

Data zdarzenia: 
21 September, 2009 - 13:08

Lokalizacja

Poland
52° 16' 14.7252" N, 20° 55' 2.37" E

Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 797/09

Miejsce zdarzenia: lotnisko Warszawa - Babice (EPBC)
Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: samolot ultralekki Remos Gemini II S
Znaki rejestracyjne: OK-MUR03

Przyczyna wypadku:
Komisji nie udało się ustalić przyczyny spadku obrotów silnika. Z dotychczasowych
doświadczeń PKBWL wynika, że zastosowane w instalacji elektrycznej silnika Rotax 912UL
elementy pochodzące z techniki motoryzacyjnej (segment złącz znajdujący się na korpusie
silnika za reduktorem) mogą być przyczyną przerw w zapłonie. Stwierdzone w jednym
z gaźników zanieczyszczenia nie były wystarczającą przyczyną tak znacznego spadku mocy,
jaki wystąpił w trakcie badanego zdarzenia.

Okoliczności sprzyjające:
1. Podjęcie przez pilota decyzji o zawróceniu i lądowaniu z kierunkiem przeciwnym do startu
niezgodnie z zaleceniem zawartym w Instrukcji Użytkowania w Locie.
2. Start samolotu ze skróconego rozbiegu.

Komentarz: Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych zwraca uwagę na fakt, że
wykonywanie startu ze skróconego rozbiegu, w szczególności na statkach powietrznych na
których ryzyko zakłóceń pracy silnika niecertyfikowanego jest większe niż na innych statkach
powietrznych, jest działaniem zwiększającym ryzyko wypadków. Podkreśla również fakt, że
próba wykonania zakrętu o 180°, poniżej wysokości zalecanych w Instrukcji Użytkowania
w Locie, wielokrotnie kończyła się tragicznie. Wynika to z rezultatów badań wielu
podobnych wypadków lotniczych,
PKBWL zwraca również uwagę użytkowników samolotów na fakt, iż niektóre
nieautoryzowane i niedokładnie przemyślane drobne modyfikacje wnętrza kabiny, mające na
celu stworzenie pilotowi udogodnień, mogą okazać się dodatkowym zagrożeniem w chwili
wypadku.

ZałącznikWielkość
2009_797_U.pdf55.81 KB
comments powered by Disqus