Lokalizacja
Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 797/09
Miejsce zdarzenia: lotnisko Warszawa - Babice (EPBC)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: samolot ultralekki Remos Gemini II S
Znaki rejestracyjne: OK-MUR03
Przyczyna wypadku:
Komisji nie udało się ustalić przyczyny spadku obrotów silnika. Z dotychczasowych
doświadczeń PKBWL wynika, że zastosowane w instalacji elektrycznej silnika Rotax 912UL
elementy pochodzące z techniki motoryzacyjnej (segment złącz znajdujący się na korpusie
silnika za reduktorem) mogą być przyczyną przerw w zapłonie. Stwierdzone w jednym
z gaźników zanieczyszczenia nie były wystarczającą przyczyną tak znacznego spadku mocy,
jaki wystąpił w trakcie badanego zdarzenia.
Okoliczności sprzyjające:
1. Podjęcie przez pilota decyzji o zawróceniu i lądowaniu z kierunkiem przeciwnym do startu
niezgodnie z zaleceniem zawartym w Instrukcji Użytkowania w Locie.
2. Start samolotu ze skróconego rozbiegu.
Komentarz: Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych zwraca uwagę na fakt, że
wykonywanie startu ze skróconego rozbiegu, w szczególności na statkach powietrznych na
których ryzyko zakłóceń pracy silnika niecertyfikowanego jest większe niż na innych statkach
powietrznych, jest działaniem zwiększającym ryzyko wypadków. Podkreśla również fakt, że
próba wykonania zakrętu o 180°, poniżej wysokości zalecanych w Instrukcji Użytkowania
w Locie, wielokrotnie kończyła się tragicznie. Wynika to z rezultatów badań wielu
podobnych wypadków lotniczych,
PKBWL zwraca również uwagę użytkowników samolotów na fakt, iż niektóre
nieautoryzowane i niedokładnie przemyślane drobne modyfikacje wnętrza kabiny, mające na
celu stworzenie pilotowi udogodnień, mogą okazać się dodatkowym zagrożeniem w chwili
wypadku.
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2009_797_U.pdf | 55.81 KB |