Lokalizacja
Opis: 22 czerwca 2025 r., w ramach szkolenia do świadectwa kwalifikacji, instruktor z uczennicą zaplanowali lot trasowy z lotniska EPKG (Kołobrzeg/Bagicz) do lądowiska ewidencjonowanego EPTN (Trzebicz Nowy). Po przylocie nad lądowisko, załoga przeleciała nad nim, w celu określenia kierunku i prędkości wiatru oraz zapoznania się z polem manewrowym. Z powodu nieprawidłowego obliczenia do lądowania pierwsze podejście do RWY09 było nieudane. Samolot odszedł na drugi krąg, w czasie którego instruktor zdecydował o zmianie kierunku lądowania. Podejście do RWY26 odbywało się w warunkach wypracowanej termiki, a towarzysząca temu turbulencja i porywy wiatru przełożyły się na nieprecyzyjne podejście do lądowania. Podczas wytrzymania samolot przepadł, odbił się od trawiastej nawierzchni drogi startowej i wykonał trzy niekontrolowane przez załogę kangury. Prawdopodobnie instruktor próbował hamować samolot podczas dobiegu. Najbardziej twarde, trzecie uderzenie, doprowadziło do złamania goleni przedniego podwozia. Śmigło zaczepiło o ziemię, a wygenerowany moment pochylający przy wyhamowaniu spowodował kapotaż samolotu. Jako przyczynę obniżonej percepcji załogi istruktor podał wysoką temperaturę otoczenia. Załoga nie odniosła obrażeń i opuściła kabinę samodzielnie. Na miejsce wezwano służby ratownicze. Samolot został poważnie uszkodzony.
Miejsce zdarzenia: lądowisko Trzebicz Nowy (EPTN)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Aeroprakt A-22 LS
Znaki rejestracyjne: SP-SEFT
Numer akt: 2025-0045
| Załącznik | Wielkość |
|---|---|
| 2025-0045_u.pdf | 128.25 KB |