Lokalizacja
Opis: 26 czerwca 2025 r., podczas lotu widokowego (z pasażerem) z lądowiska Niegowoniczki (EPNI) do lądowiska Sąspów, pilot1 samolotu Aeroprakt A22 LS o znaku rozpoznawczym SP-SMAH zauważył chwilowy zanik wskazania temperatury oleju. Silnik pracował bez zastrzeżeń, a wskazania pozostałych parametrów pracy silnika były prawidłowe. Z uwagi na to, iż samolot znajdował się w okolicy lądowiska zapasowego (lądowisko Jerzmanowice koło Ojcowa), pilot postanowił wykonać lądowanie zapobiegawcze. Przed końcowym podejściem wykonał dwa kręgi nad lądowiskiem w celu sprawdzenia warunków do lądowania. Zamontowany w okolicy lądowiska rękaw wskazywał wiatr z kierunku zachodniego. Występowała termika. Pilot podjął decyzję, aby podejść do lądowania z „małymi klapami” od strony wschodniej. Krótko przed przyziemieniem pilot odczuł zmianę kierunku wiatru na tylny. Przełożyło się to na zwiększoną prędkość przyziemienia, w efekcie czego samolot odbił się od powierzchni drogi startowej lądowiska. Po odbiciu („kangurze”) pilot podjął decyzję o odejściu na drugi krąg i zwiększył obroty silnika. Przypuszczalnie odnosił kąt lotu do lekko wznoszącego się terenu, co mogło prowadzić nawet do spadku prędkości lotu. W rezultacie pilot przeciągnął samolot, który przepadł i twardo przyziemił w polu porośniętym zbożem. Wysoka uprawa natychmiastowo wyhamowała samolot, który uległ poważnym uszkodzeniom. Podwozie przednie i prawa goleń podwozia głównego zostały złamane, końcówki skrzydeł zostały wygięte, a prawa klapolotka została wyrwana z mocowań. Zarówno pilot, jak i pasażer nie odnieśli obrażeń.
Miejsce zdarzenia: lądowisko Jerzmanowice
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Aeroprakt A22 LS
Znaki rejestracyjne: SP-SMAH
Numer akt: 2025-0049
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2025-0049_u.pdf | 528.6 KB |