Lokalizacja
Opis: Podczas holowania szybowca pilot szybowca przekazał przez radio, że podwozie samolotu nie schowało się całkowicie. Pilot samolotu otrzymała z ziemi komendę wypuszczenia i ponownego schowania podwozia – bez pozytywnego skutku. Po wyczepieniu szybowca procedura wypuszczania podwozia została powtórzona – również bezskutecznie. Zastosowana została awaryjna procedura wypuszczania podwozia – podwozie wysunęło się całkowicie, lecz nie zablokowało na zamkach (o czym świadczyła sygnalizacja świetlna i położenie sygnalizatorów mechanicznych). Pilot podjęła próbę „wbicia” podwozia na zamki przez wytworzenie dodatniego przeciążenia, co dało efekt w postaci zapalenia się sygnalizacji zablokowania podwozia na zamkach, potwierdzony wizualnie z ziemi po dwukrotnym przejściu samolotu nad drogą startową lotniska na małej wysokości. Lądowanie zostało wykonane z wyłączeniem iskrowników na wysokości wyrównania, przyziemienie i dobieg odbyły się prawidłowo. Po lądowaniu dokonano pierwszego przeglądu samolotu, który nie dał podstaw do określenia przyczyny zdarzenia. Samolot dopuszczono do przelotu na macierzyste lotnisko z wypuszczonym podwoziem. Na lotnisku macierzystym ponowiono przegląd i w jego wyniku wymieniono stycznik LUN 3157-7 w instalacji elektrycznej chowania i wypuszczania podwozia.
Miejsce zdarzenia: Lotnisko Ostrów Wielkopolski-Michałków
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Samolot ZLIN Z-526F
Znaki rejestracyjne:
Numer akt: 518/12
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
20120518U.pdf | 194.12 KB |