Lokalizacja
Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 1225/10
Miejsce zdarzenia: lądowisko Borsk (EPBO)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: wiatrakowiec ELA 07s
Znaki rejestracyjne: A10-ELA
Przyczyna wypadku:
Przyczyną wypadku lotniczego był błąd w technice pilotowania polegający na
nieprawidłowym obliczeniu do lądowania i utrzymywaniu zbyt małej prędkości postępowej
podczas lądowania.
Okolicznościami sprzyjającymi zaistnieniu wypadku lotniczego były:
1. Nieuwzględnienie wpływu wiatru podczas podejścia do lądowania;
2. Przechłodzenie silnika;
3. Zbyt małe doświadczenie pilota w lotach na wiatrakowcach „poza krzywą mocy”.
Zalecenia profilaktyczne:
Po zakończonym badaniu PKBWL nie sformułowała zaleceń profilaktycznych.
Komentarz:
Na zwrócenie uwagi zasługuje fakt, iż w Polsce nie ma ośrodka szkolenia do uzyskania
uprawnień pilota wiatrakowca ultralekkiego. W takiej sytuacji uprawnienia te są zdobywane
w ośrodkach zagranicznych, a w następnej kolejności posiadacze świadectw kwalifikacji
występują o ich uznanie przez nasze władze lotnicze. W większości przypadków mamy do
czynienia z sytuacją, kiedy od momentu zdobycia świadectwa, pilot zostaje pozostawiony sam
sobie, nie mając w zasadzie możliwości dalszego doskonalenia się, szczególnie w sytuacjach
awaryjnych i innych nietypowych stanach lotu, pod nadzorem doświadczonego pilota-
instruktora. Taka sytuacja generuje zagrożenia w bardzo szybko rozwijającym się obszarze
związanym z wiatrakowcami, a najlepszym rozwiązaniem byłoby jak najszybsze utworzenie
certyfikowanego ośrodka szkoleniowego w Polsce.
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2010_1225_U.pdf | 61.61 KB |