Lokalizacja
Opis: Samolot wykonywał rejs LO677 na trasie WAW (Warszawa)-SVO (Szeremietiewo-Moskwa). W czasie podejścia do lądowania załoga usłyszała dudnienie w okolicy manetek silnika. Po chwili dudnienie ustało. Przy wypuszczaniu klap zjawisko pojawiło się ponownie. F/O (Pilot Flying) zameldował kapitanowi, że na wysokości 2600[ft] (~7,8NM) samolot nie przechwycił ścieżki. Kapitan stwierdził, że stabilizator nie przestawia się i jest w pozycji ok. "7", czyli takiej
w jakiej samolot zazwyczaj ląduje. Kapitan polecił mocne trzymanie sterów i odłączył autopilota. Sterowanie samolotem było utrudnione, ale załoga widząc pas stwierdziła, że jest w stanie bezpiecznie wylądować. Podczas podejścia pojawiło się ostrzeżenie "GlideSlope" oraz "SinkRate". Samolot wylądował bezpiecznie na lotnisku SVO.
Do Moskwy udała się ekipa techniczna celem naprawy usterki. Stwierdzono że, ręczne przestawianie stabilizatora przy pomocy korby było możliwe w obie strony (NOSE UP, NOSE DOWN) ale ze znacznym i zmiennym oporem. W wyniku oględzin przedniego i tylnego mechanizmu przeniesienia napędu przestawiania stabilizatora, w tylnym przedziale za wręgą hermetyczną znaleziono szmatę wkręconą między linki a bęben śruby przestawiającej
stabilizator. Zaobserwowano, że wkręcona szmata powoduje opory ruchu bębna, w wyniku czego cały układ przestawiania stabilizatora działa z oporami. Usunięto szmatę (postrzępione kawałki) spomiędzy linek i bębna oraz inne kawałki z przedziału stabilizatora. Wykonano inspekcję linki przestawiania stabilizatora w tylnym przedziale na długości odpowiadającej całemu zakresowi ruchu stabilizatora - uszkodzeń nie stwierdzono. Sprawdzono ręczne oraz
elektryczne przestawianie stabilizatora przy klapach schowanych i wypuszczonych - działanie
prawidłowe.
Miejsce zdarzenia: Moskwa-Szeremietiewo
Państwo: Rosja
Rodzaj i typ statku powietrznego: Samolot BOEING 737-400
Znaki rejestracyjne: SP-LLB
Numer akt: 678/08
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
20080678U.pdf | 193.58 KB |