Lokalizacja
Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 757/09
Miejsce zdarzenia: Pastewnik k/Bolkowa
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: samolot Piper PA-28-181
Znaki rejestracyjne: SP-GFT
Przyczyna wypadku:
1. Podjęcie decyzji o wykonaniu przelotu pomimo wiedzy, że na końcowym odcinku trasy
warunki meteorologiczne uniemożliwiają bezpieczny dolot do lotniska docelowego.
2. Niewystarczające przygotowanie nawigacyjne przelotu, w tym przede wszystkim brak
rzetelnej analizy warunków lotu na poszczególnych odcinkach trasy.
3. Brak decyzji o przerwaniu lotu do lotniska docelowego, kiedy warunki meteorologiczne na
trasie lotu uległy pogorszeniu, znacznie poniżej minimów określonych w uprawnieniach
pilota.
Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu wypadku było małe doświadczenie i brak krytycznej
oceny własnych umiejętności przez pilota – dowódcę statku powietrznego.
Zalecenia profilaktyczne:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych proponuje wprowadzenie
następujących zaleceń profilaktycznych:
1. Do szkolenia uczniów-pilotów zaawansowanych wiekiem wyznaczać doświadczonych
instruktorów.
2. W przypadku szkolenia uczniów-pilotów wykazujących wyraźny brak predyspozycji
do szkolenia lotniczego przeprowadzać z nimi rozmowy o występujących trudnościach
i zalecać odstąpienie od dalszego szkolenia, a w szczególnych przypadkach szkolenie
prowadzić wg indywidualnych programów.
Komentarz:
Wskazane jest, aby piloci po zakończeniu szkolenia lotniczego do licencji PPL, dla swojego
dobra i bezpieczeństwa, pozostawali w kontakcie z ośrodkami szkolenia w celu podnoszenia swoich
kwalifikacji, a także dla uzyskania pomocy w zakresie przygotowania do lotu.
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2009_757_U.pdf | 66.06 KB |