Uchwała dot. śmiertelnego wypadku z udziałem samolotu Piper PA-28-181 SP-GFT w Pastewnieku k/Bolkowa 757/09

Data zdarzenia: 
11 September, 2009 - 13:15

Lokalizacja

Poland
50° 53' 48.984" N, 16° 1' 30" E

Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 757/09

Miejsce zdarzenia: Pastewnik k/Bolkowa
Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: samolot Piper PA-28-181
Znaki rejestracyjne: SP-GFT

Przyczyna wypadku:
1. Podjęcie decyzji o wykonaniu przelotu pomimo wiedzy, że na końcowym odcinku trasy
warunki meteorologiczne uniemożliwiają bezpieczny dolot do lotniska docelowego.
2. Niewystarczające przygotowanie nawigacyjne przelotu, w tym przede wszystkim brak
rzetelnej analizy warunków lotu na poszczególnych odcinkach trasy.
3. Brak decyzji o przerwaniu lotu do lotniska docelowego, kiedy warunki meteorologiczne na
trasie lotu uległy pogorszeniu, znacznie poniżej minimów określonych w uprawnieniach
pilota.

Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu wypadku było małe doświadczenie i brak krytycznej
oceny własnych umiejętności przez pilota – dowódcę statku powietrznego.

Zalecenia profilaktyczne:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych proponuje wprowadzenie
następujących zaleceń profilaktycznych:
1. Do szkolenia uczniów-pilotów zaawansowanych wiekiem wyznaczać doświadczonych
instruktorów.
2. W przypadku szkolenia uczniów-pilotów wykazujących wyraźny brak predyspozycji
do szkolenia lotniczego przeprowadzać z nimi rozmowy o występujących trudnościach
i zalecać odstąpienie od dalszego szkolenia, a w szczególnych przypadkach szkolenie
prowadzić wg indywidualnych programów.

Komentarz:
Wskazane jest, aby piloci po zakończeniu szkolenia lotniczego do licencji PPL, dla swojego
dobra i bezpieczeństwa, pozostawali w kontakcie z ośrodkami szkolenia w celu podnoszenia swoich
kwalifikacji, a także dla uzyskania pomocy w zakresie przygotowania do lotu.

ZałącznikWielkość
2009_757_U.pdf66.06 KB
comments powered by Disqus