Lokalizacja
Tytuł opracowania: Zdarzenie samolotu PIAGGIO P180AVANTI II SP-MXI na lotnisku Gdańsk-Rębiechowo 495/12
Opis: W dniu 23 maja 2012 roku podczas wykonywania lotniczego transportu sanitarnego po trasie
EPWA-EPGD, załoga samolotu P180Avanti II wykonując podejście do lądowania z widocznością
pasa 11 w EPGD, odeszła na drugi krąg z powodu braku sygnalizacji (brak podświetlenia trzech
zielonych lampek) podwozia. W tym czasie wartość ciśnienia w instalacji hydraulicznej wynosiła
1000 PSI. Procedurę kolejnego podejścia do lądowania wykonano zgodnie z instrukcją kontrolera
ATC. Na prośbę załogi kontroler TWR EPGD przekazał, że podwozie wygląda na wypuszczone.
Podejście i lądowanie odbyło sie bez przeszkód. Przyczyna odejścia na kolejne zajście do
lądowania był brak pewności załogi, co do stanu wypuszczenia podwozia. Pogoda w Gdańsku była
słoneczna-CAVOK. Wykonując pierwsze podejście z widocznością na pozycji z wiatrem podwozie
zostało wypuszczone i zablokowane z prawidłową sygnalizacją. Załoga na prostej nie widziała
wskazań trzech zielonych lampek ponieważ w trakcie kolejnego podejścia pilot stwierdził, że na
LIGHTS DIMMING CONTROL PANEL wyłącznik LAMP był w pozycji DIM, który jest
zazwyczaj używany przy słabym oświetleniu zewnętrznym. Na prostej słońce oświetlało kokpit
w taki sposób, że przy położeniu przełącznika w pozycji DIM podświetlenie lampek podwozia
było niewidoczne. Po przełączeniu przełącznika z pozycji DIM na prawidłową w tych warunkach
BRIGHT sygnalizacja była widoczna niezależnie od oświetlenia kokpitu przez słońce.
Miejsce zdarzenia: Lotnisko Gdańsk- Rębiechowo
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Samolot PIAGGIO P180AVANTI II
Znaki rejestracyjne: SP-MXI
Numer akt: 495/12
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
20120495U.pdf | 55.21 KB |