Lokalizacja
Opis: Zespół samolot-szybowiec wystartował z lądowiska EPKC w celu przebazowania szybowca na lotnisko EPKP. Po starcie zespół wznosił się po prostej z prędkością ok. 130 km/h. Na wysokości ok. 50 m AGL samolot holujący odchylił kierunek lotu w lewo w celu ominięcia przeszkód. Na wysokości ok. 100 m AGL pilot samolotu zaobserwował silne wibracje, spadek mocy i nierówną pracę silnika więc przez radio podał komendę „FOX wyczepiaj się”. Potwierdził to przechylając samolot ze skrzydła na skrzydło. Następnie, zabezpieczając prędkość samolot holujący kontynuował ze zniżaniem zakręt w lewo do lotniska, a pilot szybowca mimo sygnałów holownika nie wyczepił liny holowniczej. Po ok. 30 s kiedy pilot samolotu rozpoczął gwałtowny dowrót do lotniska nastąpiło zerwanie bezpiecznika liny. Wtedy pilot szybowca wykonał dowrót do pasa i na dużej prędkości zniżył się do lądowania z wiatrem. Szybowiec przyziemił na pasie betonowym ze schowanym podwoziem, a na końcu pasa uderzył w drzewo poważnie uszkadzając się. Pilot nie odniósł obrażeń, ale został przewieziony do szpitala na obserwację. Pilot samolotowy po próbie lądowania z wiatrem przeszedł na drugi krąg i następnie bezpiecznie wylądował.
Miejsce zdarzenia: Lotnisko Kraków-Rakowice-Czyżyny (EPKC)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: MDM-1M FOX / Jak 12A
Znaki rejestracyjne: SP 8000 / SP YWZ
Numer akt: 1302/17
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
20171302rw.pdf | 280.54 KB |
2017_1302_rk.pdf | 1.21 MB |