Lokalizacja
Opis: Po starcie z lotniska Chicago-O’Hare o godz. 23:10 UTC, podczas wznoszenia, na wysokości ok.17000 ft w samolot uderzył piorun. Na EICAS pojawiły się komunikaty „RUDDER RATIO” i „AILERON LOCKOUT”. Próby włączenia systemów autosterowania (autopilot, automat ciągu) nie powiodły się. Wszystkie pozostałe urządzenia na pokładzie samolotu pracowały prawidłowo. Po konsultacji z centrum operacyjnym MCC załoga podjęła decyzję o kontynuowaniu lotu do Warszawy w oparciu o wskazania F/D (Flight Director). Trasa lotu została zmieniona na „nieetopsową”, poza obszarem traktów atlantyckich. Po lądowaniu w Warszawie 10.08.2012 r. o godz. 05:55 samolot przekazano służbom technicznym, które wykonały przegląd specjalny po uderzeniu piorunem wg AMM 05-51-19 pkt 201. Wykryto 3 uszkodzone rozładowywacze ładunków statycznych na stateczniku poziomym (wymienione wg AMM 23-61-00 REV 106) i 20 uszkodzonych (wypalonych) nitów na pokryciu kadłuba (wymienione wg SRM 53-00-01). Komunikaty o niesprawnościach na EICAS usunięto stosując procedury FIM 27-21 FIG804 (dla komunikatu „RUDDER RATIO”) i FIM 27-11 FIG804 (dla komunikatu „AILRON LOCK”). Dla usunięcia usterki autopilota i automatu ciągu przeprowadzono procedurę FIM 22-02 FIG815. Usterki ustąpiły, wyniki prób były pomyślne, samolot przywrócono do eksploatacji 11.08.2012 r. o godz.16:00.
Miejsce zdarzenia: Lotnisko Chicago-O'Hare
Państwo: Stany Zjednoczone
Rodzaj i typ statku powietrznego: Samolot BOEING 767-300
Znaki rejestracyjne:
Numer akt: 983/12
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
20120983U.pdf | 196.34 KB |