Niebezpieczne zbliżenie do poziomu terenu podczas podejścia do lądowania z widocznością samolotu Boeing 737-800 EI-DPO 122/08

Data zdarzenia: 
10 March, 2008 - 09:45

Lokalizacja

Poland
50° 28' 27.5052" N, 19° 5' 53.394" E

Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 122/08

Miejsce zdarzenia: CTR Katowice - Pyrzowice (EPKT)
Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: samolot Boeing 737-8AS
Znaki rejestracyjne: EI-DPO

Przyczynami poważnego incydentu były:
1. Prawdopodobnie niewłaściwe monitorowanie wskazań FMS.
2. Prawdopodobnie niewłaściwa współpraca załogi w kabinie samolotu.
3. Kontynuowanie przez załogę samolotu procedury podejścia do lądowania bez nawiązania
kontaktu wizualnego ze środowiskiem drogi startowej.

Okoliczność sprzyjająca:
Słabo rozwinięta infrastruktura pomocy radionawigacyjnych lotniska EPKT na kierunku podejścia 09.

Zalecenie profilaktyczne.
Operator lotniczy:
1. Zbadać prawdopodobnie niewłaściwe CRM w załodze z uwzględnieniem dużego zróżnicowania
doświadczenia lotniczego.
2. Zbadać wyszkolenie załogi w zakresie procedur podejścia.
PAŻP / Zarządzający lotniskiem EPKT
3. Rozważyć możliwość doposażenia infrastruktury lotniska EPKT w pomoc nawigacyjną VOR.
4. W trakcie przeprowadzanych szkoleń teoretycznych i praktycznych dla personelu ruchu lotniczego
zwrócić uwagę na specyfikę podejść z widocznością w szczególności na nie oprzyrządowane drogi
startowej oraz zasady operowania oświetleniem.

ZałącznikWielkość
2008_122_U.pdf63.66 KB
2008_122_U_ang.pdf152.07 KB
comments powered by Disqus