Lokalizacja
Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 401/07 / 438/07
Miejsce zdarzenia: Szydlak k/Ostródy / lotnisko Elbląg (EPEL)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: samolot Cessna 152
Znaki rejestracyjne: SP-FZW
Przyczyną poważnych incydentów lotniczych było:
Pęknięcie głowic cylindrów prowadzące do utraty mocy uniemożliwiającej lot poziomy, co
wymusiło lądowania awaryjne. Pęknięcie głowic spowodowane zostało wadami
materiałowymi powstałymi na etapie produkcji. W zdarzeniu 438/07 pęknięcie głowicy
cylindra spowodowało wypadnięcie świecy.
Okolicznością sprzyjającą była:
Niezgodna z dokumentacją i nie wpisana do Książki silnika naprawa silnika, która przyspieszyła
moment pojawienia się pęknięć głowic cylindrów.
Zalecenia profilaktyczne:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi
w trakcie badania zdarzenia materiałami proponuje wprowadzenie następujących zaleceń
profilaktycznych:
1. Powiadomić NTSB i EASA o zaistniałych zdarzeniach i przesłać sprawozdanie z badań na
Politechnice Śląskiej.
2. ULC: powiadomić o zdarzeniu wszystkie organizacje wykonujące w Polsce remonty silników
Lycoming.
Komentarz PKBWL:
1. PKBWL zwraca uwagę, że wykonywanie napraw w nieautoryzowanych organizacjach
obsługowych i niezgodnie z dokumentacją może prowadzić do tragicznych następstw.
2. Przypadek pęknięcia cylindra silnika O-235 z powodu wad materiałowych wystąpił również
w zdarzeniu nr 11/07.
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2007_401_438_U.pdf | 62.42 KB |