Lokalizacja
Opis: Podejście do lądowania samolotu AT-3 R100 odbywało się na kierunku 090º przy lekkim północnym wietrze o prędkości ok. 1–2 kt. Prędkość podejścia na w pełni wypuszczonych klapach wynosiła początkowo 100 km/h a następnie 105 km/h. Podejście było na tyle płaskie, że pilot chwilowo zwiększył prędkość obrotową silnika. Przyziemienie nastąpiło zaraz za progiem pasa ze zbyt dużą prędkością opadania, co spowodowało odbicie (tzw. „kangur”) na wysokość ok 1-2 m. Po odbiciu nastąpiła utrata kierunku w lewo o ok. 15°. Pilot w celu zachowania kierunku lotu i zmniejszenia opadania zwiększył prędkość obrotową silnika. Pilot wychylił ster kierunku całkowicie w prawo jednak nie przyniosło to spodziewanego efektu. Po częściowym zwiększeniu mocy silnika samolot utracił kierunek do ok. 30°. Po dalszym zwiększeniu mocy silnika w celu odejścia na drugi krąg samolot znacznie przechylił się w lewo (do ok 20°) i w tym położeniu zaczepił lewym skrzydłem o ogrodzenie. Spowodowało to w pierwszej kolejności uderzenie przodem kadłuba a następnie prawym skrzydłem o ziemię. Samolot odbił się od ziemi i spadł w pozycji plecowej zatrzymując się przodem w kierunku lądowania. Pilot i pasażer nie odnieśli obrażeń i o własnych siłach opuścili wrak samolotu.
Miejsce zdarzenia: lądowisko Sobienie Szlacheckie (EPSJ)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: AT-3 R100
Znaki rejestracyjne: SP-TPG
Numer akt: 895/09
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2009_0895_rk.pdf | 1.35 MB |