Zablokowanie koła tylnego podwozia kołującego samolotu Jak-12M SP-AAB przez zaczep holowniczy 137/06

Data zdarzenia: 
20 June, 2006 - 09:58

Lokalizacja

Poland
49° 46' 20.4384" N, 19° 13' 12.702" E

Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 137/06

Miejsce zdarzenia: lotnisko Góra Żar (EPZR)
Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: samolot Jak-12M
Znaki rejestracyjne: SP-AAB

Przyczyna incydentu:
Przyczyną incydentu, polegającego na zablokowaniu możliwości skrętu tylnego podwozia
samolotu przez zaczep holowniczy po wylądowaniu, było pęknięcie dolnej obejmy
łożyskującej oś widelca podwozia tylnego wskutek zmęczenia materiału obejmy.

Zalecenia profilaktyczne:
PKBWL natychmiast po zapoznaniu się z okolicznościami zdarzenia w trybie pilnym powiadomiła
ULC o jego przebiegu, wnioskując o przeprowadzenie kontroli podwozia tylnego samolotów typów
Jak-12 i PZL-101A Gawron na okoliczność wystąpienia analogicznego uszkodzenia.
W wyniku tego powiadomienia ULC w dniu 26 czerwca 2006 r. wydał dokument
DYREKTYWA ZDATNOŚCI – AIRWORTHINESS DIRECTIVE Nr SP-0003-2006-A.

ZałącznikWielkość
2006_137_U.pdf59.44 KB
comments powered by Disqus