Lokalizacja
Opis: W zdarzeniu udział brały trzy statki powietrzne: P180, który wylądował na drodze startowej 28 (RWY 28); kołujący do startu z RWY 28 samolot B738 oraz podchodzący do lądowania B738. Po lądowaniu samolotu P180 kołujący do startu samolot B738, znajdujący się w pobliżu holding point „Alpha", dostał instrukcję „line up" od kontrolera TWR (krl), którą zaczął wykonywać. Kilka sekund później krl wydał załodze samolotu „hold short", którą załoga samolotu wykonała informując krl TWR „we have already entered" (że przekroczył stop bar). Ponieważ krl nie zrozumiał tej transmisji, pilot powtórzył „we have already entered the runway" oraz ponownie po braku potwierdzenia odbioru ze strony TWR poinformował: „we are already on the runway Rayanair 11TA"co krl kwituje „Roger now I understand". Następnie krl wydaje instrukcje kołowania dla opuszczającego pas P180 i zezwala będącemu na ścieżce schodzenia samolotowi B738 na lądowanie. Słysząc tę transmisję pilot oczekującego przed RWY28 B738 nawiązuje łączność z załogą lądującego B738 i informuje go o swojej pozycji względem RWY. Załoga podchodzącego B738 będąc na ok. 2,5 NM prostej podejścia z widocznością w kontakcie wzrokowym z RWY podjęła decyzję o kontynuacji lądowania.
Miejsce zdarzenia: w przestrzeni powietrznej CTR i na lotnisku Poznań – Ławica (EPPO)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: 2 x Boeing 737-800, Piaggio P.180 Avanti
Znaki rejestracyjne:
Numer akt: 1752/14
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2014_1752_u.pdf | 216.37 KB |
2014_1752_u_ang_.pdf | 96.56 KB |