Lokalizacja
Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 316/09
Miejsce zdarzenia: lotnisko Łódź - Lublinek (EPLL)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: samolot Cessna 172 / spadochron
Znaki rejestracyjne: SP-KAP / -
Przyczyna incydentu:
Przyczyną incydentu była niewłaściwa obserwacja wzrokowa prowadzona przez
kontrolera TWR lotniska EPLL drogi startowej w użyciu, co spowodowało wydanie
zezwolenia na lądowanie samolotu w pomimo, że na drodze startowej przebywał uczeń-
skoczek spadochronowy.
Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu zdarzenia lotniczego była niedostateczna świadomość
sytuacyjna kierującego skokami, który poinformował kontrolera TWR o zwolnieniu przez
jednego ze skoczków drogi startowej w czasie, gdy inny skoczek zmierzał w kierunku drogi
startowej w użyciu lub już się na niej znajdował. Spowodowało to przekazanie kontrolerowi
nieprecyzyjnej informacji o zwolnieniu drogi startowej.
Zalecenia profilaktyczne:
1. Zdarzenie omówiono z instruktorami spadochronowymi Aeroklubu Łódzkiego i polecono im
zwracanie większej uwagi na skoczków, którzy po wylądowaniu idą do kwadratu
spadochronowego i udzielanie kontrolerowi TWR precyzyjnych informacji.
2. Uczniom skoczkom i skoczkom spadochronowym polecono, aby po wykonaniu skoku nie
wkraczali na będącą w użyciu drogę startową.
Zaproponowane przez Port Lotniczy Łódź zalecenie profilaktyczne:
Zobowiązać Dyżurnego Operacyjnego Portu do monitorowania w czasie skoków
spadochronowych pola manewrowego (zwłaszcza po zrzucie skoczków), na okoliczność
pojawienia się na nim ludzi bądź pojazdów związanych z wykonywanymi skokami.
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2009_316_U.pdf | 64.03 KB |